تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

نحوه عیب یابی سیستم دوربین مدار بسته

نحوه عیب یابی سیستم دوربین مدار بسته


دوربین های مدار بسته یکی از سیستم های امنیتی- نظارتی پرطرفدار در جوامع مختلف می باشند که در بسیاری از مکان های عمومی و حتی خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از دوربین های مدار بسته می تواند آمار جرائم را تا حد زیادی کاهش داده و امنیت اجتماعی را برقرار سازد.

اما گاهی ممکن است پس از مدتی کار کردن، دوربین های مدار بسته دچار مشکلاتی شده که از جمله این مشکلات می توان به کاهش کیفیت تصاویر، خاموش شدن خود به خود دوربین، وجود نویز در تصاویر، کار نکردن دکمه های دوربین و … اشاره کرد. در بسیاری از مواقع عیب یابی دوربین ها و برطرف نمودن مشکلات آن از عهده افراد خارج بوده و نیاز به حضور تعمیرکار می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به نحوه عیب یابی سیستم دوربین مدار بسته به طور کامل بپردازیم.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

اجزای سازنده دوربین مدار بسته

پیش از آن که به عیب یابی دوربین های مدار بسته بپردازیم نیاز است تا کمی مختصر با قطعات و اجزای مختلفی که در این دوربین ها به کار رفته است آشنا گردیم؛ چرا که با شناخت این اجزا نسبت به وجود مشکل در هر یک از قطعات اطلاعات بیشتری داشته و عیب یابی دستگاه راحت تر خواهد بود. در ادامه به معرفی اجزای مهم به کار رفته در دوربین مدار بسته می پردازیم:

دستگاه ضبط تصاویر یا DVR :

DVR یکی از قطعات مهم به کار رفته در دوربین های مدار بسته می باشد که وظیفه دارد تصاویر دریافتی از دوربین را ضبط نموده و از آنها پشتیبان گیری نماید. با وجود دی وی آر امکان مشاهده تصاویر به صورت یکپارچه وجود داشته و با استفاده از پورت LAN می توان تصاویر موجود در دوربین را به شبکه انتقال داده و آنها را در اینترنت به صورت آنلاین مشاهده نمود. دستگاه ضبط به کار رفته در دوربین های آنالوگ DVR و در دوربین های تحت شبکه NVR می باشد.

دستگاه ضبط مرکزی

دوربین :

دوربین جزئی از دوربین های مدار بسته است که با استفاده از لنز و عدسی هایی که دارد و همچنین وجود برد در آن، قادر به خواندن تصاویر بوده و آنها را از طریق کابل به دستگاه ضبط ارسال می کنند. دوربین ها در انواع مختلفی وجود داشته و بسته به فضایی که قرار است در آن قرار گیرند انتخاب می گردند.

منبع تغذیه :

آداپتور یا منبع تغذیه در دوربین های مدار بسته وظیفه دارد برق 220 ولت شهری را به برق 12 ولت که برای دوربین مورد نیاز است تبدیل نماید.

منبع تغذیه دوربین مدار بسته

کابل دوربین مدار بسته :

برای اتصال اجزای مختلف دوربین مدار بسته که در مکان های مختلف از ساختمان قرار می گیرند نیاز به استفاده از کابل می باشد. این کابل ها از نوع ویژه ای بوده و در دوربین های مختلف انواع متفاوتی می باشند. کابل کواکسیال نوعی از کابل است که در دوربین های مدار بسته آنالوگ به کار رفته و به آن به آن RG59 گفته می شود. کابل های cat5,cat5e,cat6 که از نوع utp و sftp می باشند در دوربین های مدار بسته تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل های دوربین مدار بسته

هارد دوربین مدار بسته :

برای این که فضای کافی برای تصاویر ضبط شده توسط دوربین وجود داشته باشد از هارد دیسک های با ظرفیت های متفاوت استفاده می شود. هارد را در دستگاه های ضبط DVR یا NVR قرار داده و تمامی ویدئوها در آن ذخیره می گردند.

هر یک از اجزای گفته شده ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکلاتی گردند و کارکرد دوربین مدار بسته را با اختلال مواجه سازند. در ادامه به نحوه عیب یابی سیستم دوربین مدار بسته پرداخته شده است.

عیب یابی سیستم دوربین مدار بسته

در صورتی که مشکلی غیر طبیعی را در دوربین مدار بسته خود مشاهده نمودید نیاز است تا هرچه سریع تر نسبت به عیب یابی دستگاه و سپس برطرف نمودن مشکل آن اقدام نمایید. تعدادی از مشکلاتی که ممکن است در دوربین های مدار بسته مختلف به وجود آیند و نحوه عیب یابی آنها در ذیل گفته شده است.

روش عیب یابی دوربین مدار بسته

قطع شدن تصویر و نمایش ندادن تصویر در مانیتور

گاهی اوقات دیده می شود که مانیتور دوربین مدار بسته تصویری را نشان نمی دهد و یا به صورت مرتب قطع و وصل می گردد. دلایل مختلفی می تواند برای این مشکل وجود داشته باشد که بسیاری از آنها به راحتی قابل برطرف کردن توسط خود فرد یا تعمیرکار دوربین مدار بسته می باشند. یکی از دلایل مهم این مشکل می تواند داغ شدن بیش از حد آداپتور دستگاه باشد، در مواقعی که آداپتور دوربین زیادی کار کرده باشد و یا عمر آن رو به اتمام باشد امکان بروز این مشکل وجود خواهد داشت.

علاوه بر آن امکان قطعی اتصال منبع تغذیه یا کابل برق دوربین نیز وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. قطع شدن فیش BNC در پشت دوربین های آنالوگ و یا جدا شدن آن از دستگاه DVR باعث می شود تا مانیتور تصویری را نمایش ندهد.

گاهی ممکن است کابل کواکسیال دوربین در مسیری که قرار دارد دچار پارگی، پوسیدگی و قطعی شده باشد و یا مغزی آن از داخل بریده شده باشد. در دوربین های دیجیتال نیز قطع شدن کابل شبکه ای می تواند منجر به قطعی تصویر مانیتور گردد. آسیب دیدگی لنز یا دیافراگم دوربین نیز می تواند در عملکرد تصویر دریافتی اختلال ایجاد نماید.

ضبط نکردن تصاویر توسط دوربین

در دوربین های مدار بسته یکی از مشکلات متداولی که ممکن است اتفاق بیفتد عدم ضبط تصاویر می باشد. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید نیاز است تا در ابتدا تنظیمات نرم افزاری دوربین خود را بررسی نمایید و مطمئن شوید که تیک ضبط تصویر در تنظیمات آن ثبت شده است. در بسیاری از مواقع مشکلات نرم افزاری می تواند دلیل ضبط نکردن تصاویر باشد که باید توسط تعمیرکار دوربین مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر آن وجود مشکلات و خرابی در هارد دیسک نیز می تواند منجر به ضبط نشدن تصویر گردد که معمولا این مشکل بسیار شایع بوده و با تعویض هارد دیسک و یا تعمیر آن قابل برطرف کردن می باشد.

سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین

ممکن است شما دوربین مدار بسته با قابلیت رنگی خریده باشید اما گاهی اوقات تصاویر را به صورت سیاه و سفید در مانیتور مشاهده نمایید. در این صورت ابتدا باید تنظیمات دوربین را بسته به تکنولوژی به کار رفته در آن بررسی نمایید. ممکن است سنسور نورسنجی که در دوربین به کار رفته است قادر به دریافت نور کافی از لنز دوربین نباشد و باعث دیده شدن تصاویر به صورت سیاه و سفید گردد. ممکن است دلیل این امر شکستن شیشه دوربین، کثیف شدن لنز آن و مشکلات این چنینی باشد که گاهی به راحتی رفع می گردد.

سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین

گاهی ممکن است یک جسم بازتاب دهنده نور، نوری که از پروژکتور مادون قرمز حاصل می شود را به لنز دوربین بازتاب داده و باعث سیاه و سفید شدن تصاویر گردد.

نکات مربوط به نحوه عیب یابی سیستم دوربین مدار بسته

با توجه به مشکلات مختلفی که در دوربین های مدار بسته رخ می دهد می توان با استفاده از راهکارهایی اقدام به عیب یابی دستگاه نموده و پس از آن برای تعمیر به تعمیرکار متخصص مراجعه کرد. در هنگام مواجهه با مشکلات مختلف اولین گام برای عیب یابی دوربین این است که تمامی تجهیزات به کار رفته در دوربین را مورد بررسی قرار داده ت علت و منشا اصلی ایراد دستگاه پیدا شود. پس از آن تمامی کابل ها و اتصالاتی که در اجزای مختلف دوربین به کار رفته اند باید بررسی شده و در صورتی که کابلی دچارقطعی و پارگی شده است آن را به تعمیرکار دوربین مدار بسته اطلاع داده تا نسبت به تعویض کابل اقدام نماید.

گاهی ممکن است خرابی دوربین مدار بسته به علت قدیمی شدن نسخه نرم افزاری آن باشد. در این صورت نیاز است تا با اتصال به اینترنت سیستم دوربین را به روز رسانی نمایید. البته انجام این کار باید با دقت انجام گیرد تا مشکلات امنیتی مختلف برای دستگاه ایجاد نگردد.

در انتها ممکن است هیچ یک از روش های گفته شده موفق به عیب یابی دوربین مدار بسته نباشند که در این صورت می توان دوربین را مجددا راه اندازی نمود. ریبوت کردن دوربین مدار بسته باعث می شود تا دستگاه به تنظیمات اولیه کارخانه بازگشته و مشکلات نرم افزاری آن برطرف گردد. البته این روش باید آخرین راه حل عیب یابی سیستم باشد چرا که با این کار حافظه cash دوربین حذف می گردد و کاربر باید از ابتدا اقدام به تعیین نام کاربری و پسورد برای دوربین نماید.

جمع بندی

دوربین های مدار بسته در طول زمان ممکن است دچار مشکلات و ایرادات مختلفی گردند که می تواند برای کاربران این سیستم ها نگرانی هایی را ایجاد نماید. عیب یابی دوربین های مدار بسته در این گونه مواقع از اولین کارهایی است که باید انجام گیرد. اما با توجه به تخصصی بودن این موضوع نیاز است تا این کار حتما توسط فردی که تخصص کافی در این زمینه دارد صورت گیرد چرا که دستکاری دوربین توسط افراد ناشی می تواند منجر به ایجاد مشکلات بیشتر و در نتیجه هزینه بالاتر برای فرد گردد.

مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های مهارتی مانند : آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب سانترال ، آموزش فیبر نوری ، آموزش ساخت تابلو روان ، آموزش نصب درب اتوماتیک شیشه ای ، آموزش نصب آیفون تصویری و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *