تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

نحوه تعویض مادربورد یا اسپیکر لپ تاپ ایسوس (Asus) مدل X550CA

نحوه تعویض مادربورد یا اسپیکر لپ تاپ ایسوس (Asus) مدل X550CA


امروزه استفاده از کامپیوترهای کوچک و قابل حمل شیک و مدرن که لپ تاپ نام دارند بسیار باب شده است و به جهت استفاده راحت از آنها به جای کامپیوترهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. ظهور کامپیوترهای کیفی یا لپ تاپ ها به سال 1970 برمی گرد و در سی سال اخیر پیشرفت بسیاری در این وسیله به وجود آمده است و تکنولوژی های وارد شده به لپ تاپ ها برخی بسیار شگفت انگیز می باشد. شرکت های بزرگی در دنیا به تولید انواع لپ تاپ می پردازند که یکی از معروف ترین آنها شرکت ASUS می باشد که کیفیت بالایی از تجهیزات کامپیوتری و لپ تاپ ها را طراحی و وارد بازار می کند.طبیعتا خرابی ها و مشکلات بسیاری در انواع لپ تاپ ها به وجود می آید و این مشکلات می توانند نرم افزاری و یا سخت افزاری باشند که تعمیرات آنها باید توسط تعمیرکار حرفه ای و متخصص این کار صورت پذیرد. در این مقاله ما قصد داریم تا به نحوه تعویض مادربورد و اسپیکر لپ تاپ ایسوس (Asus) مدل  X550CA بپردازیم. در صورتی که شما هم قصد تعویض مادربورد و اسپیکر لپ تاپ را دارید با ما تا انتها همراه باشید.

در مورد برند ایسوس

در سال 1990 در تایوان شرکتی به نام ایسوستک که به آن ایسوس نیز گفته می شود تاسیس گردید. این شرکت را از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده انواع رایانه و تجهیزات جانبی آن می دانند و در حال حاضر برند ایسوس دهمین مارک تجاری برتر آسیا به شمار می رود. لپ تاپ و نوت بوک های مختلف از معروف ترین محصولات شرکت ایسوس می باشد و سری های VivoBook، گیمینگ ROG، TUF، Zenbook و ASUSPRO از محصولات پرفروش این برند لپ تاپ می باشد. میزان تولید جهانی لپ تاپ توسط شرکت ایسوس 150 هزار دستگاه در سال می باشد و محصولات این شرکت ویژه کاربران عادی و گیمرهای حرفه ای طراحی می گردد و ظاهر منحصر به فرد این لپ تاپ ها باعث می شود تا تمامی سلیقه ها آن را مورد پسند قرار داده و نسبت به خرید آن اقدام نمایند.

لپ تاپ ایسوس مدل X550CA

لپ تاپ ایسوس در سری های مختلف X، V، K و غیره تولید می گردد و هر یک از این سری ها از ویژگی های خاصی در قطعات به کار رفته در آن برخوردار بوده و کاربران با توجه به کارایی که برای لپ تاپ در نظر دارند و همچنین مزان بودجه در نظر گرفته شده می توانند هر یک از این سری لپ تاپ های ایسوس را خریداری نمایند. مدل X550CA ایسوس یکی از لپ تاپ های محبوب برای کاربران عادی می باشد که با توجه به ویژگی هایی که دارد بسیاری از افراد برای انجام کارهای دانشجویی خود و مشاهده فیلم و عکس و کاربردهای این چنینی این مدل را انتخاب می نمایند.

مدل X550CA ایسوس دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی بوده و اندازه ای متعادل دارد. وزن این دستگاه 2.29 کیلوگرم و ابعاد آن 2.46*24.89*378.46 میلی متر می باشد. این لپ تاپ دارای پردازنده دو هسته ای  Intel Core i5 3337U بوده و از حافظه رم 4 گیگابایت برخوردار است. حافظه داخلی این لپ تاپ 500 گیگا بایتی و از نوع HDD می باشد. حافظه گرافیکی Intel HD Graphics 4000 در این لپ تاپ به چشم می خورد. پورت های این مدل لپ تاپ نیز شامل پورت های USB 3.0، USB 2.0، VGA، HDMI، شبکه، هدفون و میکروفن می گردد و از سیستم عامل windows نیز بهره مند می باشد.

برای تعمیر مادربورد و اسپیکر لپ تاپ ایسوس مدل X550CA نیاز به طی کردن مراحلی می باشد اما پیش از آن نیاز است تا توضیحاتی در رابطه با قطعه مادربرد لپ تاپ داده شود و پس از آن به توضیحاتی در رابطه مراحل تعویض آن پرداخته شود.

مادربورد motherboard چیست؟

مادربورد را می توان مهم ترین قطعه در تمام رایانه ها دانست و در صورت خرابی این قطعه امکان کار کردن کامپیوتر و لپ تاپ وجود نداشته و یا عملکرد آن با اختلال مواجه می گردد. مادربورد شامل یک تخته مدار است که بر روی آن اجزایی مانند CPU یا واحد پردازش مرکزی، RAM یا حافظه دسترسی اتفاقی، چیپ ها، آی سی ها، اتصالات مختلف و قطعات مختلف دیگری که باعث روشن شدن کامپیوتر می گردند قرار گرفته اند. مادربورد لپ تاپ به صورت دو لایه بوده و قطعات و بخش های مختلف گفته شده بر روی دو طرف مادربورد مونتاژ شده اند.

پورت ها و سوکت های مختلفی نیز به مادربورد متصل می باشند که از میان انها می توان به پورت USB، پورت لن، پورت VGA و HDMI، پورت HeadPhone و Microphone، Memory Card Reader، سوکت لن، سوکت هارد و سوکت رم اشاره کرد.

 تعویض مادربورد لپ تاپ

خرابی ها و مشکلات رایج در مادربورد لپ تاپ

مادر بوردها به دلایل مختلف مانند نگهداری نادرست از لپ تاپ ممکن است دچار مشکلات مختلفی گردند که هرچه سریع تر باید نسبت به رفع این مشکلات اقدام نمود. از جمله این مشکلات می توان به مواردی مانند عدم روشن شدن لپ تاپ، مشکل در شارژ باطری لپ تاپ، قطع شدن صدای لپ تاپ و غیره اشاره کرد. در صورتی که هر یک از مشکلات گفته شده را در لپ تاپ خود مشاهده کردید نیاز است تا به تعمیرکار متخصص لپ تاپ مراجعه نموده تا نسبت به عیب یابی و تعمیر و یا تعویض مادر بورد اقدام نماید.

نحوه تعویض مادر بورد و اسپیکر لپ تاپ ایسوس مدل X550CA

تعویض مادر بورد لپ تاپ نیاز به مهارت بالایی داشته و نیاز است تا فرد تمام دقت و تمرکز خود را به کار گیرد تا بتواند به نحو احسنت این کار را انجام دهد.

در ابتدای امر نیاز است تا لپ تاپ را وارونه کرده و با باز کردن درب باتری، باتری را از محل جدا نمایید. در ادامه باید درب رم هارد یا HDD/RAM را برداشته و HDD را بردارید. برای این کار لازم است تا در ابتدا دو پیچ بلندی را که در پایین پنل قرار دارد باز نموده و درب را به سمت خودتان فشار دهید. بعد از باز شدن درب سه پیچ کوچک را مشاهده می کنید که نگهدارنده هارد دیسک بوده و باید با استفاده از زبانه ای که در طرف چپ هارد قرار دارد آن هارد را خارج نمایید.

در ادامه برای باز کردن پیچ صفحه کلید باید پنج پیچی که زیر درب HDD/RAM قرار دارند را باز نموده و دو پیچ دیگری که زیر محل باتری قرار دارند نیز باز گردند. پس از باز شدن تمامی پیچ های گفته شده صفحه کلید باید با استفاده از یک شیء نوک تیز از قسمت پایه جدا گردد. باز کردن صفحه کلید نیاز به تمرکز خاصی داشته و برای جلوگیری از آسیب به ان نیاز است تا در ابتدا بست های متصل به صفحه کلید آزاد گردد.

در مرحله بعد نیاز به جدا کردن کابل منبع تغذیه می باشد که برای این کار باید در ابتدا صفحه کلید را از پایه لپ تاپ مقداری بلند کرده و آن را به سمت چپ حرکت دهید و پس از پایین گذاشتن آن با استفاده از ناخن چفت سیاه رنگ را به سمت بالا کشیده و کابل را از کانکتور جدا کنید.

برای جدا کردن کابل تاچ پد نیز باید صفحه کلید را کمی بالا آورده و با استفاده از انگشت چفت کابل را پیدا کرده و آزاد نمایید و پس از آن کابل را جدا کنید.

کابل صفحه کلید نیز باید از طریق بلند کردن صفحه کلید و آزاد کردن چفت و جدا کردن کابل از کانکتور صورت گیرد. اکنون تمامی کابل های متصل به صفحه کلید جدا بوده و می توانید مادر بورد را به راحتی جدا نمایید.

9 عدد پیچ کوتاه در صفحه مادربورد وجود دارد که باید آنها را با استفاده از پیچ گوشتی مناسب باز نمایید. سپس کانکتورها را جدا کرده و در ادامه آنتن های کارت وایفای را نیز بردارید. برای این کار باید کارت وایفای را کشیده تا از شکافی که در آن قرار دارد خارج گردد. درایو نوری دستگاه نیز باید در ابتدا به سمت راست کشیده شده و خارج گردد. در نهایت پس از جدا کردن سوکت جک پاور و سوکت اسپیکر مادر بورد را باید با احتیاط و کاملا آرام به سمت خود کشیده تا جدا گردد.

یک صفحه نمایش یا کابل تصویر وجود دارد که باید آن را از مادربورد جدا کرده و برایاین کار در ابتدا بایستی نوار چسب را به سمت خود کشیده و پس از آن تلاش کنید تا کابل تصویر جدا گردد. این کار باید با احتیاط بسیار زیادی انجام گیرد چرا که در صورتی که این قطعه دچار آسیب دیدگی گردد پس از تعویض مادربورد ممکن است به آن آسیب رسانده و مجددا سبب خراب شدن آن گردد.

در نهایت نیز برای جدا کردن اسپیکر لپ تاپ باید کابل ال سی دی را از زبانه اسپیکر سمت چپ جدا کرده و کابل های آنتن وایفای نیز جدا گردند. پس از آن با استفاده از پیچ گوشتی و کاملا آرام و با دقت باید اسپیکر را کم کم جدا نمود.

کلام پایانی

در اینجا به نحوه تعویض مادربورد و اسپیکر لپ تاپ ایسوس (Asus) مدل  X550CA پرداخته شد. همانطور که مشاهده کردید این کار نیاز به دقت بسیار بالایی داشته و در صورت کوچک ترین سهل انگاری امکان آسیب زدن به سایر قطعات لپ تاپ وجود دارد. در نتیجه لازم است تا حتما در صورت بروز مشکل در مادر بورد لپ تاپ به تعمیرکار مراجعه نموده و از تعمیرات خودسرانه خودداری نمایید.

مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های فنی مانند: آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیرات لباسشویی ، آموزش تعمیرات ظرفشویی ، آموزش PLC و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *