تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

معرفی انواع PLC

معرفی انواع PLC


انواع مختلف PLC (کنترل کننده منطقی برنامه پذیر) امروزه به یک جزء اصلی در دنیای اتوماسیون صنعتی تبدیل شده است. کنترل کننده منطقی برنامه پذیر در اواخر سال 1960 برای جایگزینی سیستم های کنترل مبتنی بر رله معرفی گردید. قبل از اختراع کنترل کننده منطقی برنامه پذیر، تمام کنترل ها با استفاده از رله ها انجام می شد. رله یک دستگاه الکترومکانیکی است که از سیم پیچ و اجزای مکانیکی تشکیل شده است. با انرژی دادن به سیم پیچ می توان کنتاکت های خروجی را کنترل کرد.

آموزش PLC

از آنجا که رله ها دارای اجزای مکانیکی می باشند، در معرض سایش و عملکرد نامناسب قرار می گیرند. اولین کنترل کننده منطقی برنامه پذیر با عنوان “084” توسط همکاران بدفورد معرفی گردید و پس از آن بدفورد شرکت جدیدی به نام Modicon را برای توسعه و تولید کنترل کننده منطقی برنامه پذیر ها راه اندازی کرد. از آن زمان کنترل کننده منطقی برنامه پذیر تکامل یافته و به یکی از اجزای اصلی در صنایع مختلف تبدیل شده است. در این مطلب به معرفی پی ال سی و انواع مختلفی که برای آن وجود دارد پرداخته شده است.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر چیست و چه کاربردی دارد؟

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر در واقع یک کنترل کننده نرم افزاری می باشد که در قسمت ورودی خود، قادر به دریافت اطلاعات به صورت باینری و دریافت کردن آنها با استفاده از برنامه ای است که از پیش در حافظه اش ذخیره شده است. این اطلاعات در پی ال سی پردازش شده و نتیجه آن از طریق خروجی های دستگاه به صورت فرمان هایی به گیرنده ها انتقال می یابد.

در رابطه با عملکرد پی ال سی می توان گفت که این در این دستگاه ها، برنامه نوشته شده از کامپیوتر به کنتاکتورها انتقال یافته و این کار با استفاده از مدار رابط یا اینترفیس انجام می گیرد. پس از آن بر طبق برنامه ای که نوشته شده است قادر به راه اندازی و کنترل دستگاه های مختلف می باشد.

Plc-چیست-و-چه-کاربردی-دارد؟

در کارخانه های مختلف و در قسمت خط تولید که فرآیندهای پیچیده و اتوماتیک برای تولید محصول دخیل هستند و در طراحی های BMS می توان از پی ال سی استفاده نمود. پورت های ارتباطی صنعتی مختلفی در پی ال سی ها وجود دارد که از طریق آنها می توان با سایر دستگاه های صنعتی ارتباط برقرار کرد که باعث کنترل دقیق تر فرآیندها می گردد.

از کاربردهای پی ال سی می توان به کنترل هرگونه ماشین و وسیله برقی، کنترل هر سیستم خط تولید، کنترل فرمان مدار ماشین های فرز پیشرفته و … اشاره کرد. صنایع خودرو سازی، صنایع پلاستیک سازی، صنایع سنگین، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع ماشینی و صنایع ساختمانی از جمله کاربردهای دیگری است که استفاده از پی ال سی در آنها ضروری می باشد. دوره آموزش plc در ایران طرفداران زیادی دارد زیرا این شغل از درآمد بالایی برخوردار است.

استفاده از پی ال سی چه مزایایی دارد؟

پی ال سی دارای محبوبیت های زیادی در سراسر جهان می باشد و بسیاری از صنایع بدون وجود آن پیشرفت نخواهند کرد. اما دلیل محبوبیت پی ال سی چیست؟ مزایای بی شماری که برای این کامپیوترهای صنعتی وجود دارد باعث شده تا استقبال بسیاری از آن شده و صنعت های مختلف دنیا از قابلیت های آن استفاده نمایند.

به طور کلی استفاده از کنترل کننده منطقی برنامه پذیر باعث می شود تا فرآیندهای تولید با دقت بیشتری مدیریت گردند و استفاده از نیروی انسانی در شرایط سخت به حداقل برسد. عیب یابی آسان از دیگر مزایایی است که برای پی ال سی وجود داشته و این دستگاه قادر است ایرادات دستگاه های مختلف را به صورت کاملا هوشمند شناسایی کرده تا برای رفع آن هرچه سریع تر اقدام گردد.

بازدهی ماشین های تولیدی با استفاده از کنترل کننده منطقی برنامه پذیر تا حد زیادی بالا رفته و کیفیت محصولات نیز حفظ می گردد. با استفاده از پی ال سی حجم تابلوهای فرمان بسیار کاهش می یابد و باعث صرفه جویی زیادی در هزینه ها خواهد گشت.

پی ال سی ها دارای طول عمر بالایی بوده و استهلاک مکانیکی نداشته و نیازی به سرویس و تعمیرات دوره ای نیز نخواهند داشت. مصرف انرژی در پی ال سی بسیار کمتر از مدارهای رله ای است و نویزهای الکتریکی و صوتی توسط آنها ایجاد نمی گردد.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر

معرفی انواع کنترل کننده منطقی برنامه پذیر

اگر به دنبال خرید پی ال سی برای کسب و کار و تولیدی خود می باشید و یا علاقمند به کار کردن در حوزه پی ال سی می باشید نیاز است تا با انواع مختلف آن و ویژگی هایی که دارند آشنا گردید. تنوع پی ال سی ها در بازار بسیار زیاد بوده و هر یک دارای عملکردی خاص می باشد و برای انتخاب آنها باید موارد مختلفی مانند تعداد ورودی و خروجی ها، سرعت اجرای برنامه، تعداد کانترها و تایمرها و … مورد توجه قرار گیرند. به طور کلی پی ال سی ها را در چهار دسته کلی طبقه بندی می کنند که در ادامه به معرفی آنها به طور کامل پرداخته ایم.

مینی کنترل کننده منطقی برنامه پذیر؛ پی ال سی کوچک

مینی پی ال سی یا به عبارتی کنترل کننده منطقی برنامه پذیر مینیاتوری بسیار کوچکتر از پی ال سی معمولی بوده و در صنایع کوچکتر از آن استفاده می شود.

Mini plc : این پی ال سی کوچک اولین بار در سال 1970 برای کمک کردن به یک بخش رایانه ای تازه تاسیس که جهت کنترل مواد در بخش اتوماسیون به دستگاهی بیش از دست انسان نیاز داشتند، طراحی شد.

مینی پی ال سی یک رایانه کوچک است که از آن برای اتوماسیون مواردی مانند خطوط مونتاژ به ویژه در کارخانه های کوچکتر، مواردی مانند روشنایی در ساختمان های کوچک و یا حتی مواردی مانند سرگرمی استفاده می شود.

در واقع می توان گفت مینی پی ال سی ها کار پی ال سی های معمولی را انجام می دهند اما ورودی و خروجی های آنها با محدودیت های بیشتری مواجه بوده و حداکثر تعداد ورودی و خروجی آنها 40 عدد می باشد.

پیچیدگی این نوع از پی ال سی ها بسیار کمتر از سایرین بوده و زمان کمتری را برای انجام کار نیاز دارد. یک مثال خوب برای مینی پی ال سی ها کنترلگر هوشمند SR می باشد که استفاده بسیار راحتی دارد و می تواند کنترل تلفن همراه شما از را دور بپردازد.

شرکت های سازنده مینی پی ال سی نام های مختلفی را به آن نسبت می دهند. به عنوان مثال زِن نامی است که شرکت امرون به آن نسبت داده است. شرکت زیمنس نیز به این نوع از کنترل کننده منطقی برنامه پذیر LOGO می گوید.

یکی از دوره های تخصصی که در مجتمع آموزشی برق برگزار می شود دوره آموزش تعمیرات ایسیو است که همواره مشتاقان فراوانی دارد برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص این دوره با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر کامپکت یا مجتمع

پی ال سی کامپکت نسبت به مینی پی ال سی ها اندازه ای بزرگتر داشته و تمامی اجزای آن از ورودی و خروجی ها گرفته تا پردازنده و منبع تغذیه درون یک جعبه یا باکس قرار گرفته اند. تعداد ورودی ها و خروجی های موجود در این نوع از پی ال سی ها تا 300 عدد می باشد و استفاده از آن در پروژه هایی که چندان بزرگ نیستند مناسب می باشد.

در پروژه های هوشمندسازی ساختمان و همچنین اتوماسیون کارخانه ها از پی ال سی کامپکت استفاده می کنند. در پی ال سی های برند زیمنس این دستگاه را با نام s7-200 می شناسند.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر ماژولار

تمامی بخش های به کار رفته در اپی ال سی ماژولار کاملا از یکدیگر جدا می باشد و ساختار آن را می توان کاملا برعکس پی ال سی کامپکت که تمامی اجزا در یک باکس قرار دارند، دانست. در برخی مواقع ممکن است این اجزا و قطعات را در کنار یکدیگر قرار داد اما باز هم هیچ گونه اتصالی میان آنها وجود نخواهد داشت. ت

وانایی ساپورت کردن از ورودی و خروجی ها در این پی ال سی ها نسبتا بالا بوده و پی ال سی ماژولار تا 2000 ورودی و خروجی را ساپورت می نماید و می توان از آن در پروژه های بزرگ استفاده نمود. هنگامی که قصد کار کردن با این نوع از پی ال سی ها را دارید نیاز است تا قابی را در انتهایشان نصب کرده و سپس آغاز به کار نمایید.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر رک

استفاده از کنترل کننده منطقی برنامه پذیر رک در پروژه های بسیار بزرگ کاربرد داشته و تعداد ورودی و خروجی های آن تا 5000 عدد هم می رسد. ورودی و خروجی هایی که در این نوع پی ال سی وجود دارند به ماژول مرکزی متصل می گردند. در پروژه های پالایشگاهی و پتروشیمی ها که صنایع بزرگ و حساسی می باشند از پی ال سی رک استفاده می گردد.

برندهای مختلف پی ال سی

اگر در زمینه پی ال سی دارای اطلاعاتی باشید حتما نام برندهای مختلفی که برای آن وجود دارد به گوشتان خورده است. پی ال سی Allen Bradley یا AB، پی ال سی Simens، پی ال سی ABB، پی ال سی Omron، پی ال سی Mitsubishi، پی ال سی Delta، پی ال سی Fatek، پی ال سی Kinco، پی ال سی LS و پی ال سی Schneider Electric انواعی از برندهای شناخته شده کنترل کننده منطقی برنامه پذیر می باشند که در صنایع کشورهای مختلف به کار برده می شوند.

اما مهم ترین برندهایی که در کشور ما وجود دارد پی ال سی دلتا و زیمنس می باشد که درصد زیادی از کارخانه های ایران مجهز به این پی ال سی ها می باشند. این که برای پروژه های خود چه نوع پی ال سی را مورد استفاده قرار دهیم بستگی به نیازهای مدار موجود دارد.

برای انتخاب نوع پی ال سی فرد متخصص در این کار باید نقشه مدار را ترسیم نموده و تعداد ورودی و خروجی های آن، تعداد فلگ ها، تایمرها، اندازه حافظه و … مورد بررسی قرار گیرد و سپس با توجه به این موارد نوع پی ال سی مورد نظر انتخاب و خریداری گردد. کار کردن با پی ال سی نیاز به تخصص بالایی داشته و افراد عادی و بی تجربه قادر به کار کردن با آن نمی باشند.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر زیمنس چیست ؟

شرکت آلمانی SIMENS AG قادر به تولید انواع محصولات الکترونیکی و برقی مورد نیاز صنایع مختلف می پردازد و یکی از محصولات محبوب آن پی ال سی زیمنس است که مورد استفاده در بسیاری از صنایع دنیا می باشد. علاوه بر پی ال سی، شرکت زیمنس به تولید محصولاتی مانند انواع درایوها، MINI PLC، HMI و غیره نیز می پردازد و کیفیت بالایی که محصولات این شرکت دارد باعث شده تا استقبال زیادی از آنها شده و بسیاری از کارخانه های بزرگ محصولات مورد نیاز خود را از این برند سفارش دهند.

پی ال سی ها در طبقه بندی محصولات SIMATIC این شرکت قرار گرفته و این محصول را در دو مدل compact و modular تولید و عرضه می نماید. در پی ال سی های فشرده یا compact تمامی ماژول های ورودی و خروجی و همچنین منبع تغذیه و واحد پردازش مرکزی در کنار یکدیگر قرار گرفته و به هم متصل می باشند در صورتی که در پی ال سی های ماژولار که این قطعات از هم جدا بوده و کاربرد قادر است تا قطعات مورد نیاز خود را انتخاب نموده و آنها را در کنار یکدیگر قرار دهد.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر زیمنس چیست ؟

معرفی انواع plc

  • Simatic S5
  • Simatic S7
  • LOGO! Logic Modules
  • Simatic C7
  • Simatic 505

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر زیمنس در 5 خانواده اصلی Simatic S5، Simatic S7، LOGO! Logic Modules، Simatic C7 و Simatic 505 در بازار وجود دارد که هر یک از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده و در موارد ویژه ای به کار می رود. در ادامه به معرفی هر یک از خانواده ها پرداخته شده است.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر Simatic S5

یکی از قدیمی ترین تولیدات شرکت زیمنس این نوع از پی ال سی می باشد که امروزه تولید آن در کارخانه متوقف شده اما ممکن است بسیار از کارخانه هایی که از قبل آن را خریداری نموده اند هنوز هم آن را مورد استفاده قرار دهند. این نوع از پی ال سی در مدل های مختلفی شامل S5-90U، S5-95U، S5-100U و S5-115U وجود دارند که دو مدل اول به صورت compact و دو مدل دوم در اتوماسیون های ماژولار به کار می روند. نرم افزار مورد استفاده در این نوع از پی ال سی Step5 می باشد.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیرSimatic S7

بعد از عرضه پی ال سی Simatic S5 این مدل از پی ال سی ها به بازار عرضه شد و خود آن ها شامل 5 خانواده سیاتیک می گردند که عبارتند از S7-200 زیمنس، S7-300 زیمنس، S7-300C زیمنس، S7-400 زیمنس و S7-400H زیمنس. برنامه نویسی این مدل از پی ال سی با استفاده از نرم افزار STEP7 صورت گرفته است.

اگر بخواهیم به معرفی هر یک از خانواده های این پی ال سی بپردازیم باید بگوییم که S7-200 یک میکرو پی ال سی ارزان قیمت می باشد که می تواند برای مقاصد ساده نسبتاً پیچیده کنترلی به کار رود. این مدل به صورت Compact عرضه شده و برنامه نویسی آن توسط نرم افزار Step7-Micro/Win نوشته شده است.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر Simatic S7

S7-300 یک دستگاه پر کاربرد از این خانواده می باشد و حوزه عملکرد متوسطی دارد. نوع این پی ال سی ماژولار بوده و ماژول های آن از تنوع بالایی برخوردار می باشند.

S7-300C با مدل قبل تفاوت زیادی نداشته و تنها تفاوت آنها در این است که در این نوع از پی ال سی واحد پردازش مرکزی با بعضی از ماژول های دیگر به صورت compact قرار گرفته اند.

مدل دیگر پی ال سی از این خانواده S7-400 می باشد که دارای حوزه عملکرد بسیار گسترده ای بوده و به صورت ماژولار می باشد. این مدل قابلیت پوشش دهی سیگنال های بسیاری را داشته و به راحتی قابل توسعه می باشد. برنامه نوسیی این پی ال سی تیز توسط نرم افزار STEP7 زیمنس نوشته شده است.

S7-400H نیز از دیگر مدل های این خانواده بوده و در مکان هایی که High Availability وجود داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر LOGO! Logic Modules

خانواده سوم از انواع پی ال سی زیمنس LOGO! Logic Modules می باشد که از قیمت پایینی برخوردار بوده و کار کردن با آن نیز ساده می باشد. در اتوماسیون ساختمان یا ماشین های کوچک از این نوع پی ال سی استفاده می گردد. این نوع از پی ال سی به صورت compact بوده و برای راه اندازی آن در ابتدا باید نرم افزار LOGO! Soft Comfort بر روی کامپیوتر نصب گردد.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر Simatic C7

این نوع از پی ال سی قادر به انجام کارهای کنترلی بوده و همچنین امکان اعمال کردن فانکشن های مختلف توسط صفحه کلید و همچنین مشاهده پیغام ها و رخدادهای مختلف بر روی نمایشگر آن وجود دارد.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر Simatic C7

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر Simatic 505

در کاردهای کوچک و متوسط بهتر است از این نوع از پی ال سی استفاده گردد. این نوع از پی ال سی در انواع مختلفی وجود داشته و هر یک دارای ویژگی های مخصوصی می باشد. برنامه نویسی این نوع از پی ال سی با استفاده از نرم افزار TISOFT نوشته شده و به صورت compact می باشد.

جمع بندی

این مقاله به معرفی پی ال سی و انواع کنترل کننده منطقی برنامه پذیر زیمنس پرداخت و مدل های متنوعی که برای این برند وجود دارد به همراه ویژگی ها و خصوصیاتی که هر یک دارند ذکر گردید. در صورتی که تمایل به فعالیت در حوزه پی ال سی را دارید نیاز است تا با برندهای مختلفی که برای آن وجود دارد آشنا شده و در یک برند مهارت های بالایی را کسب نمایید. زیمنس یکی از برندهای مطرح پی ال سی می باشد که در صنایع کشور ما به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی و …می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید. شماره 02166577392 می باشد.

رای دهید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *