تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

بازار کار و درآمد شغل تعمیرات موتور سیکلت

بازار کار و درآمد شغل تعمیرات موتور سیکلت


اگر به خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد شهرهای بزرگ نگاه کرده باشید حتما متوجه حجم زیادی از موتور سیکلت ها که به صورت تک سرنشین و دو سرنشین در خیابان ها رانندگی می کنند شده اید. موتور سیکلت را می توان بهترین گزینه برای شهرهای بزرگ و پر ترافیک دانست که قادر است فرد را در مدت زمان محدود و بدون گیر کردن در ترافیک به مقصد برساند.در این مقاله به بررسی آینده شغل تعمیر موتور سیکلت به همراه بازار کار و درآمد آن به طور کامل پرداخته شده است.

آموزش تعمیرات موتور سیکلت

می دانید که موتور سیکلت هم مانند سایر وسایل نقلیه دارای ساختاری نسبتا پیچیده بوده و از اجرا و قطعات مختلفی تشکیل شده است. البته ساختار این وسیله نسبت به اتومبیل بسیار ساده تر می باشد اما باز هم نمی توان آن را مانند دوچرخه  با ساختاری ساده تصور کرد. در صورت خرابی و ایجاد مشکل در موتور سیکلت نیاز است تا جهت تعمیر آن به تعمیرکاران موتور سیکلت مراجعه نمود. بسیاری از افراد تمایل زیادی به فعالیت در حوزه تعمیرات موتور سیکلت نشان می دهند و این حرفه را به عنوان شغل اصلی یا شغل دوم خود انتخاب می نمایند.

آینده شغلی تعمیرات موتور سیکلت

مشکلات و خرابی های رایج در موتور سیکلت

در اینجا ما به مشکلات و خرابی هایی که ممکن است در انواع موتور سیکلت ها بروز نماید پرداخته شده است:

سوخت بد

اگر سوخت موتور سیکلت شما خراب شود، می تواند به موتور شما آسیب برساند و عملکرد موتور شما را با اختلال مواجه کند. این مورد بیشتر در افرادی که به طور مکرر از موتور خود را استفاده نمی کنند، تأثیر می گذارد. به طور کلی اگر به اندازه کافی سوار موتور خود نشوید، بنزین شما ممکن است خراب شود.

ترمز بد

این مشکل می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. خوشبختانه، حفظ ترمزهای موتور سیکلت آسان است. اما در بسیاری از موارد نیز ممکن است ترمزها به درستی کار نکنند مه در این صورت باید اهرم های ترمز موتور سیکلت  و پیچ های خروجی آن را پیدا کنید. سپس با استفاده از آنها ترمز را خنک کنید. همچنین می توانید لنت های ترمز را مورد بررسی قرار دهید.

باتری خراب

اگر به اندازه کافی از موتور سیکلت استفاده نکنید، باتری های شما خالی می شود و موتور شما شروع به کار نمی کند. برای رفع این مشکل دو راه وجود دارد. یا بیشتر اوقات سوار موتور شوید تا باتری بتواند شارژ خود را حفظ کند یا وقتی در خانه هستید باتری را شارژ نمایید.

ظاهر بد

موتور سیکلتی که کثیف باشد می تواند عملکرد ضعیفی هم داشته باشد. گرد و خاک می تواند به موتور شما آسیب برساند.نیاز است تا موتور سیکلت خود را همیشه تمیز کنید توصیه می کند تا از آسیب رساندن به قطعات موتور جلوگیری گردد.مشکلات مختلف دیگری مانند روشن نشدن موتور، وجود صدای بلند در هنگام گاز دادن، گاز نخوردن موتور سیکلت و … وجود دارد که برطرف نمودن آنها نیاز به مراجعه به تعمیرکار می باشد.

بررسی بازار کار تعمیرات موتور سیکلت

با توجه به مطالب فوق، حتما متوجه شده اید که خرابی های بسیاری ممکن است در انواع موتور سیکلت ها به وجود آید که تعمیر آنها مستلزم حضور تعمیرکار بوده و صاحبان موتور سیکلت ها از عهده این کار بر نمی آیند. با توجه به میزان بالای تولید موتور سیکلت در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران، می توان بازار کار پر رونقی را برای تعمیرکاران این وسیله در نظر گرفت.

افراد مختلف استفاده های متنوعی از موتور سیکلت ها می کنند. برخی افراد از این وسیله به عنوان یک وسیله سرگرم کننده استفاده کرده و به اصطلاح موتور باز می باشند و معمولا موتورهایی که جدید وارد بازار می شوند را خریداری نموده و برای مدتی سوار می شوند و یا حتی کلکسیونی از موتور سیکلت را جمع آوری می نمایند.

اما اکثر افراد از این وسیله نقلیه جهت حمل و نقل و تردد به نقاط مختلف درون شهری استفاده نموده و حتی از آن برای کسب درآمد و مسافرکشی نیز استفاده می کنند.به طور کلی با توجه به این موارد می توان گفت که افرادی که در حوزه تعمیرات موتور سیکلت فعالیت می کنند، می توانند به درآمد بالایی دست یافته و از بازار کار مناسبی برخوردار باشند.

تعمیرکار موتور سیکلت چه وظایفی بر عهده دارد

تعمیرکاران موتور سیکلت باید با تمامی قطعات و اجزایی که در این وسیله نقلیه به کار رفته است آشنایی کامل داشته و در رابطه با عملکرد آنها اطلاعات کافی داشته باشند. این افراد دارای وظایف مختلفی از جمله تعویض انجین، تعویض صفحه کلاچ، تعویض سیم کشی کامل، تعمیر پمپ ترمز دیسکی، تعویض رینگ و پیستون، تعویض سوپاپ، تعویض کاسه نمد کمک جلو و عقب، فیلرگیری و بسیاری از موارد دیگر می باشند.

مکانیک های موتور سیکلت باید قادر باشند، عیب یابی و سرویس کردن دستگاه را در مدت زمانی کوتاه انجام داده و مشکل آن را برطرف سازند. این افراد باید دارای روحیه ای قوی و با پشتکار بوده و قادر به معاشرت با انواع مشتری ها باشند. اگر قصد ورود به این حرفه را دارید باید آمادگی این را داشته باشید که با لباس ها و دست هایی کثیف و روغنی به خانه بروید با این موضوع مشکلی نداشته باشید.

بازارکار و درامد تعمیرات موتور سیکلت

نحوه ورود به شغل تعمیرات موتور سیکلت

اگر سن کمی دارید می توانید با مراجعه به مکانیک های موتور سیکلت از آنها درخواست کنید که در مغازه آنها برای مدتی به عنوان شاگرد و کارآموز مشغول به کار شده و برای این کار دستمزد ناچیزی دریافت نمایید. به این ترتیب می توانید پس از یک سال در این حرفه تجربه های اولیه را به دست آورده و در نهایت اقدام به راه اندازی تعمیرگاه خود نمایید.

اما در صورتی که تمایل به استفاده از این روش ندارید می توانید در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای ثبت نام نموده و مهارت های مرتبط را به طور کامل آموزش ببینید. این روش به دلیل این که می توان در کوتاه مدت شما را به نتیجه مطلوب برساند بسیار محبوب بوده و استقبال زیادی از آن شده است. دوره آموزش تعمیرات موتور سیکلت در آموزشگاه های مختلفی که در سطح شهر وجود دارند برگزار شده و افراد می توانند با ثبت نام در هر یک از این آموزشگاه ها اقدام به کسب مهارت های لازم نمایند.

در این دوره های آموزشی، کلاس ها به صورت تئوری و عملی برگزار شده و سرفصل های منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط سازمان فنی و حرفه ای به کارآموزان آموزش داده می شود. در صورتی که آموزشگاه از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار باشد، کارگاه های عملی در آن وجود داشته که افراد به شکل تجربی و تحت نظر اساتید مجرب می توانند نحوه عیب یابی و تعمیر انواع موتور سیکلت را آموزش ببینند.

چگونه در شغل تعمیرات موتور سیکلت درآمد خود را افزایش دهیم

در صورتی که در دوره های آموزش تعمیرات موتور سیکلت شرکت نموده اید و قصد افزایش  درآمد در این حرفه را دارید نیاز است تا ترفندهایی را رعایت نموده تا بتوانید به درآمدهای بالا دست پیدا کنید.

از جمله این ترفندها که باید در ابتدای کار رعایت گردد، تهیه مغازه ای است که در محل خوبی از شهر بوده و ترجیحا در مکانی باشد که بورس تعمیرگاه های خودرو و موتور سیکلت باشد. این کار باعث می شود تا مشتریان بیشتری به شما مراجعه نموده و در نتیجه درآمدتان افزایش یابد. ابزارها و تجهیزات مورد نیاز برای این کار باید تامین گردد تا مشتریان بتوانند به شما اطمینان کرده و موتور سیکلت خود را به دستتان بسپارند.

تبلیغات از دیگر روش های موثر در کسب درآمد بالا در مشاغل مختلف می باشد که می تواند نقش بسزایی در افزایش درآمد و موفقیت در کار داشته باشد.به طور کلی با توجه به مواردی که گفته شد می توان آینده شغلی تضمین شده ای را برای تعمیرکاران موتور سیکلت پیش بینی کرد و دلیل آن هم استفاده گسترده از این وسیله نقلیه توسط افراد مختلف می باشد.

یکی از برترین آموزشگاه های برگزار کننده رشته های مربوط به تعمیرات خودرو مجتمع آموزشی برق می باشد. دوره هایی که در این مجموعه برگزار می شود عبارت اند از : آموزش مکانیک خودرو ، آموزش برق خودرو ، آموزش نقاشی خودرو ، آموزش تعمیرات ایسیو خودرو ، آموزش تعمیر گیربکس خودرو ، آموزش تعمیر اگزوز خودرو و … می باشد. برای ثبت نام در کلاس ها با شماره های : 66953016-021 – 66957313-021 تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *