تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

طریقه جاگذاری CPU در داخل کامپیوتر

طریقه جاگذاری CPU در داخل کامپیوتر


قلب تپنده هر رایانه واحد پردازش مرکزی یا CPU آن است. تعجبی ندارد که یک پردازنده سریع برای بسیاری از کاربران یک مزیت مهم محسوب می شود. داشتن CPU قدرتمند برای افرادی که به دنبال انجام کارهای فشرده می باشند یک امر ضروری است. در سالهای اخیر، ارتقای پردازنده های با سرعت بالا با وجود  کارت های گرافیکی سریع تر و تجربه بالا در تغییر SSDها ، که با کاهش عملکرد پردازنده همراه است، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در اینجا یک بررسی اجمالی از انتخاب CPU مناسب و دستورالعمل هایی برای طریقه جاگذاری CPU در داخل کامپیوتر ارائه شده است.

انتخاب CPU مناسب

انتخاب CPU مناسب برای رایانه شما فرآیند پیچیده ای می باشد، اما اگر در رابطه با بودجه و اهداف مورد نظر خود برنامه ریزی داشته باشید می توانید خیلی سریع در رابطه با انتخاب و خرید CPU مناسب کامپیوتر خود تصمیم بگیرید.

به طور کلی، تراشه های Core i7 اینتل قدرتمندترین و بهترین گزینه ها برای ویرایش چندرسانه ای هستند. تراشه های Core i5 فاقد اتصال موضوعی هستند و بنابراین از قدرت کمتری نسبت به تراشه های Core i7 برخوردار می باشند، اما برای گیمرها و اکثر کاربران بسیار قدرتمند می باشند. تراشه های Core i3 ضعیف ترین تراشه های Core می باشند، اما برای افرادی که سیستم خود را بیش از حد تحت فشار قرار نمی دهند و نیاز به انجام عملیات خاصی ندارند گزینه ای مناسب محسوب می گردند.

نحوه نصب CPU اینتل

در اینجا ابتدا به نصب CPU اینتل و سپس تراشه های AMD خواهیم پرداخت.

با مادربرد خارج از کیس PC، روی یک سطح صاف شروع کنید. اهرم فلزی کوچک را نگه دارید که براکت نگهدارنده پردازنده را در سوکت LGA Intel در مادربرد نگه دارید. اکنون می توانید تراشه خود را وارد نمایید. اطمینان حاصل کنید که دو شکاف راهنمای سوکت را با شکاف های لبه تراشه خود قرار دهید.

این بریدگی ها برای جلوگیری از نشستن CPU در سوکت به صورت نامناسب، طراحی شده اند. با تراشه ای که در پریز قرار دارد، می توانید براکت نگهدارنده را در جای خود پایین بیاورید. قبل از این که از اهرم فلزی برای قفل کردن CPU در محل خود استفاده کنید، مطمئن شوید که ناچ در انتهای براکت را به دور پیچ تک پایه قاعده سوکت قرار دهید.

وقتی پردازنده نصب شد، وقت آن است که فن را متصل کنید. اگر از فن گرافیکی Intel استفاده می کنید، در زیر هیت سینک یک گریس حرارتی وجود دارد. اگر از فن پس از فروش استفاده می کنید، قبل از تنظیم هیت سینک باید یک نقطه گریس حرارتی به اندازه دانه برنج به مرکز CPU بمالید.

یکی از نکات جالب در مورد هیت سینک اینتل این است که از پین های فشار برای اتصال خود به مادربرد استفاده می کند. به سادگی فن را در بالای پردازنده خود قرار دهید و سپس پایه های فشار را به سوراخ های هر گوشه سوکت فشار دهید. بعد از اینکه پین ها به سمت دیگر مادربرد هل داده شدند، زبانه قفل سیاه را به پایین در پایه نصب فشار دهید و آن را به سمت مرکز پردازنده بپیچانید، و پیکان را که در پین فشار قرار دارد، حک کنید تا هیت سینک در جای خود قفل شود.

مرحله آخر اتصال سیم هدر فن منتهی به CPU، به هدر فن CPU موجود در مادربرد است.

برای فن های پس از فروش این فرآیند پیچیده تر بوده و به طور بالقوه شامل براکت های نگهدارنده خنک کننده سفارشی و راه حل های نصب می باشد. بهتر است دستورالعمل های سازنده CPU را دنبال کنید و برای راهنمایی بیشتر به فیلم های مربوط به YouTube مراجعه کنید.

نحوه نصب cpu

نحوه نصب پردازنده AMD

تراشه های AMD ها در مقایسه با سیستم Intel هم نوع متفاوتی از سوکت داشته و هم روش متفاوتی برای نصب سینک خنک کننده را دارا می باشند.

با نگاهی به مادربرد جدید سوکت FM2 + ، خواهید دید که هیچ پایه سوزنی فلزی روی سوکت AMD وجود ندارد. بلکه پین هایی که پردازنده را به مادربرد متصل می کنند، در زیر پردازنده با تراشه های AMD قرار گرفته اند.

با ورق زدن اهرم قفل پردازنده از سوکت شروع کنید. پس از آن می توانید پردازنده AMD خود را به گونه ای در سوکت قرار دهید که مثلث طلایی گوشه تراشه شما با مثلث حک شده در گوشه سوکت CPU مطابقت داشته باشد. سپس باید یک فشار سبک پردازنده را به صورت محکم در پریز قرار داده و اهرم نگهدارنده کنار سوکت را پایین بیاورید تا تراشه را در جای خود قفل کنید.

همانند فن اینتل ، فن AMD نیز در کارخانه با مواد حرارتی موجود در قسمت زیرین خود عرضه می شود. تفاوت بزرگ بین نصب خنک کننده اینتل و AMD این است که در حالی که اینتل با فشار دادن پایه نصب می شود، AMD با ترکیبی از بریدگی و اهرم سنتی نصب می گردد.

ابتدا با اتصال قلاب روی فن به شکاف پلاستیکی در قسمت انتهایی سوکت CPU، شروع کنید. سپس براکت را روی ناچ در انتهای مخالف سوکت قلاب کنید. از اینجا می توانید اهرم قفل را فشار داده تا هیت سینک به سمت بالا CPU فشار داده شود و در نهایت هیت سینک را محکم به مادربورد نگه دارید. قلاب زدن هر دو بریدگی پلاستیکی با براکت نصب شده در هیت سینک سخت ترین قسمت این فرآیند نصب می باشد.

اکنون شما CPU مناسب برای ساخت رایانه خود را با موفقیت انتخاب کرده و آن را به درستی در مادربرد خود نصب کرده اید.

چطور از CPU کامپیوتر خود محافظت کنیم؟

عدم نگهداری درست از پردازنده مرکزی  می تواند سرعت رایانه را کند کند و بسیار آزار دهنده و ناامید کننده باشد. بنابراین این موضوع بسیار اهمیت دارد که از CPU رایانه خود مراقبت های لازم را به عمل آورید. در زیر چند روش برای مراقبت از پردازنده مرکزی یا CPU شما آورده شده است.

  • از خاموش کردن رایانه با استفاده از کلید برق خودداری کنید و سعی کنید از UPS استفاده نمایید. همیشه سعی کنید تا کامپیوتر خود را به صورت دستی خاموش نمایید.
  • بعد از خاموش کردن رایانه، همه دستگاه های مربوط به کامپیوتر را از برق جدا کرده و تمیز کردن را شروع نمایید.
  • پردازنده یا CPU خود را با پنبه، موچین و الکل مالش دهنده تمیز نمایید.
  • پردازنده خود را بیش از حد گرم نکنید زیرا ممکن است یک جزء سخت افزاری ذوب شده یا به آن آسیب برسد. اگر پردازنده مرکزی شما در هر میز یا جعبه سربسته که هوایی رد و بدل نمی شود قرار دارد، آن را از این مکان خارج نمایید.
  • شما قادر به باز کردن بخشی از CPU می باشید. با این کار می توانید جریان هوای بیشتری را به پردازنده خود رسانده یا یک فن بزرگ CPU بخرید که می تواند به پایین نگه داشتن دمای پردازنده نسبت به فن نصب شده در کارخانه کمک نماید.
  • اگر کیس پردازنده به شما امکان اضافه کردن فن اضافی را نمی دهد، منبع تغذیه را تعویض کنید.
  • پردازنده مرکزی خود را به یک قسمت تمیزتر از اتاق منتقل کنید. قبل از آن همه چیز را از برق بکشید و مراقب باشید.
  • هنگام اتصال و اتصال به وسایلی مانند USB یا RAM یا سایر دستگاه های خارجی یا داخلی مراقب باشید، زیرا رابط داخلی و خارجی پردازنده مرکزی شما می تواند در اثر بی دقتی آسیب ببیند.

جمع بندی

CPU یا واحد پردازنده مرکزی یک بخش مهم در کامپیوتر بوده که در صورت خراب شدن آن سرعت رایانه بسیار کم شده و باعث آزار دادن کاربر می گردد. گاهی نیاز است تا به دلیل ایجاد مشکل در CPU، این قطعه تعویض گردد. برای قرار دادن قطعه جدید در کامپیوتر نیاز است تا مراحلی را طی نمایید. ما در این مقاله به طریقه جاگذاری CPU در داخل کامپیوتر پرداختیم و همینطور نکات مورد نیاز برای نگهداری صحیح از این قطعه را بیان کردیم.

این نکته قابل ذکر است که برای تعویض CPU نیاز به دقت و مهارت بالایی بوده و در صورتی که در این کار تجربه کافی را ندارید نیاز است تا از یک تعمیرکار متخصص کمک گرفته و پردازنده جدید را وارد دستگاه نمایید.

مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های فنی مانند: آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیرات لباسشویی ، آموزش تعمیرات ظرفشویی ، آموزش PLC و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *