تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

علائم خرابی انگشتی پراید

علائم خرابی انگشتی پراید


علائم خرابی انگشتی پراید : همان طور که می دانیم موتور خودرو بخش اصلی خودرو است که به خودرو کمک می کند که عملکرد خود را انجام دهد یعنی در واقع موتور خودرو نقش قلب خودرو را دارد البته موتور برای اینکه بتواند عملکرد حرکت خودرو را انجام دهد به قطعات مختلفی نظیر انگشتی ، سوپاپ ، میل لنگ و … نیاز دارد.

دوره آموزش مکانیک خودرو

در ادامه ما تصمیم داریم که شما را با انگشتی موتور که یکی از قطعات اصلی در موتور خودرو است آشنا کنیم و همچنین به این علت که انگشتی به صورت متداول دچار مشکل و خرابی می شود به بررسی علائم و علت های این خرابی ها نیز اشاره خواهیم داشت.

برای شرکت در دوره آموزش مکانیک خودرو با 30 درصد تخفیف همین الان ثبت نام کن!!

برای اینکه ما بتوانیم علت خرابی انگشتی را بدانیم ابتدا باید با مفهوم انگشتی خودرو آشنا باشیم یعنی جواب این سوال که انگشتی خودرو چیست؟ را بدانیم.

انگشتی خودرو

در واقع در جواب این سوال باید بگوییم که زمانی که خودرو شروع به حرکت می کند نیرویی که در بادامک میل سوپاپ وجود دارد باید ابتدا به قطعه تایپیت و سپس وارد میل تایپت شود و باید بگوییم که وظیفه انجام این کار با انگشتی موتور خودرو می باشد در واقع کاری که این قطعه انجام می دهد این است که نیروی وارد شده بر میل تایپت را به سر سوپاپ انتقال می دهد.

البته به انگشتی اسم های دیگری نیز از روی شکل ظاهری آن نسبت می دهند نظیر چکشک و همچنین اسبک، قرار گیری چکشک به این صورت است که یک سر آن را بر روی ساق سوپاپ قرار می دهند و سر دیگر اسبک از پیچ و مهره هایی تشکیل شده است و این پیچ و مهره ها به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند تا تلورانسی که بین اسبک و سوپاپ قرار دارد را تنظیم کند.

اگر تا به حال انگشتی موتور را از نزدیک دیده باشید می بینید که یک سوراخ کوچک بر روی آن وجود دارد که در واقع کاری که این سوراخ انجام می دهد این است که باعث می شود روغنی که به سمت اسبک حرکت می کند این توانایی را داشته باشد که بعد از روغن کاری از آن خارج شود و فضایی که بین سوپاپ و اسبک است را پر کند.

در آخر اتفاقی که می افتد این است که روغن بر روی سر سیلندر موتور می ریزد و با کمک فنر هایی که در این قسمت هستند از حرکت های جانبی قطعات کنار هم جلو گیری می کنند.

همچنین موضوع مهم دیگر درباره اسبک ها زاویه قرار گیری آن ها است که اهمیت بسیار بالایی دارد .

حال که تا اینجا اطلاعات کاملی از انگشتی موتور به دست آوردید و متوجه شدید که این قطعه به چه صورت عمل می کند می خواهیم به این موضوع بپردازیم که دلیل اینکه اسبک خراب می شود چیست؟

زمانی که اسم اسبک به گوش می رسد ما می دانیم که با یک قطعه حساس رو به رو هستیم که چون در قسمت موتور قرار دارد دائم در حال انجام کار است که این موضوع امکان خرابی آن را بالا می برد البته در برخی از موارد هم این عملکرد متداول باعث ساییده شدن انگشتی می شود.

انگشتی پراید

عوامل خرابی انگشتی پراید

به طور کلی به این دلیل که انگشتی موتور قطعه ای حساس است دچار مشکلات مختلف می شود که این مشکلات شامل:

ترک خوردن اسبک

یکی از مشکلات رایج اسبک ترک خوردن است که در مواجه با این اتفاق باید اسبک را تعویض کنیم.

کچل شدن سر اسبک

در برخی موارد ما ممکن است، به اصطلاح با کچلی سر اسبک رو به رو شوییم که یا خیلی کم این اتفاق رخ می دهد یا اینکه مقدار آن خیلی زیاد می باشد.

زمانی که کچلی سر اسبک به مقدار کم رخ بدهد امکان ترمیم آن وجود دارد که این ترمیم را با سنگ زدن انجام می دهند اما در برخی موارد که مقدار کچلی زیاد است حتما باید انگشتی تعویض شود.

اما دلیل این اتفاق چه چیزی می تواند باشد؟ علت اصلی این موضوع لق بودن اسبک و سوپاپ است که باعث می شود روغن به اندازه کافی بین اسبک و سر سوپاپ نرسد و در نتیجه باعث شود که سر اسبک کچل شود.

ساییده شدن بوش اسبک

زمانی که بوش اسبک ساییده و یا گشاد می شود نیاز است که ما اسبک را تعویض کنیم زیرا اگر این قطعه را تعویض نکنیم روغن از پهلوی انگشتی خارج می شود و فشار روغن پایین می آید.

زمانی که ما می خواهیم یک اسبک را تعویض کنیم ابتدا باید اسبک قدیمی و خراب را با استفاده از پیچ گوشتی از جای خود خارج کرده و سپس اسبک سالم و جدید را ابتدا با روغن چرب کرده و سپس با استفاده از یک گیره در جای خود قرار دهیم.

نکته: زمانی که می خواهیم اسبک را تعویض کنیم برای اینکه این کار با سرعت بالاتری صورت بگیرد می توانیم ابتدا اسبک را مدتی در یک روغن داغ قرار دهیم و سپس آن را جای گذاری گنیم این عمل کمک می کند تا جای گذاری با سرعت بالاتری انجام شود.

شاید زمانی برای شما این سوال پیش بیاید که اصلا ما چگونه باید تشخیص دهیم که آیا انگشتی موتور خراب است یا خیر؟

در جواب به این سوال ابتدا باید بگوییم همان طور که در بالا هم اشاره کردیم به دلیل اینکه این قطعه یکی از قطعات مهم و بسیار حیاتی در موتور است باید حتما در زمان خرابی اقدام به تعویض آن کنیم تا باعث مختل شدن کارکرد موتور نشود و همچنین به قطعات دیگر و موتور آسیب وارد نکند.

علائم خرابی انگشتی پراید

اما خوب سوال ما این بود که چگونه باید بفهمیم که اسبک خراب شده؟ زمانی که نوک انگشتی های موتور دچار خوردگی می شوند اتفاقی که می افتد سبب می شود تا هنگام کار کردن، موتور صدا هایی از خود بروز بدهد که این صدا ها طبیعی نیستند و به طور معمول ما آن ها را نمی شنویم.

همچنین در صورت دیگری که ما می توانیم بفهمیم که اسبک دچار مشکل شده است این است که علاوه بر سر و صدا ما کم شدن فشار روغن و روغن ریزی را نیز مشاهده کنیم دلیل این مشکل این است که محل قرار گیری میل اسبک و پایه میل دچار خوردگی شده باشد.

از دلایل دیگری که باعث خرابی انگشتی موتور خودرو می شوند می توانیم به کبود روغن موتور ، استارت سرد موتور ، فشار و بار زیاد به موتور و … اشاره کنیم که هر کدام به نحوی باعث می شوند که اسبک خراب شود و دیگر قابل استفاده نباشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

در این صورت تشخیص این خرابی را باید با توجه به مواردی که در بالا گفتیم انجام دهیم. البته ما می توانیم با دیدن موتور و باز کردن درب قالپاق سوپاپ نیز بفهمیم که انگشتی موتور دچار خرابی شده است و همچنین کاهش کشش موتور متواند نشان دهنده این باشد که اسبک خراب شده است.

شما زمانی که متوجه می شوید که اسبک دچار مشکل شده و یا به این موضوع شک می کنید حتما باید در اولین فرصت به یک تعمیر کار حرفه ای مراجعه کنید تا بررسی کند و ببیند که آیا اسبک موتور دچار خرابی شده است یا خیر؟

اگر که متوجه شد که اسبک آسیب دیده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد، اگر قابل ترمیم بود که آن را تعمیر می کند ولی اگر این امکان وجود نداشت اقدام به تعویض این قطعه می کند.

یک موضوع بسیار مهم که وجود دارد این است که باید با توجه به توضیحاتی که در بالا هم گفتیم با توجه به این که این قطعه حساس است بدانید که به سرعت و به صورت متداول خراب می شود پس شما باید با مشاهده کوچک ترین خطایی آن را بررسی کنید.

صدای انگشتی موتور پراید یورو 4

صدای انگشتی یک موتور ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. می‌تواند ناشی از لغزش یا فرسایش برخی قطعات موتور باشد.

علاقمندان به رشته های اتومکانیک میتوانند در دوره های : آموزش صافکاری خودرو ف آموزش نقاشی خودرو ، آموزش تعمیرات گیربکس ، آموزش ایسیو خودرو ، آموزش نصب ضبط و باند خودرو سایر دوره های اتومکانیک مجتمع آموزشی برق شرکت کنند. برای دریافت مشاوره رایگانه با شماره 02166577392 تماس بگیرید.

4/5 - (3 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *