تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

علت یکسره شدن کولر ماشین

علت یکسره شدن کولر ماشین


علت یکسره شدن کولر ماشین : وقتی تابستان است و دمای بیرون در حال افزایش است، آخرین چیزی که می ‌خواهید این است که در ماشینی گیر کنید که کولر آن خراب شده یا یکسره شده است. بودن در ماشین با کولر خراب در هوای گرم فقط آزاردهنده نیست. هم چنین می تواند خطرناک باشد، زیرا اتومبیل ها به سرعت گرم می شوند. این شما را در معرض خطر گرما زدگی قرار می دهد.

بنابراین لازم است قبل از شروع فصل تابستان، کولر ماشین خود را توسط تعمیر کار خودرو بررسی نموده و در صورت وجود مشکل، آن را عیب یابی و تعمیر نمایید. روشن و خاموش شدن کمپرسور کولر خودرو طبیعی است. به عنوان مثال، روز های گرم تر، هرچه کولر خود را خنک ‌تر تنظیم کنید، کمپرسور باید بیشتر کار کند تا دمای مورد نظر را حفظ کند.

آموزش مکانیک خودرو

هنگامی که دمای مورد نظر به دست آمد، کمپرسور کولر ماشین ممکن است برای مدتی خاموش شود تا زمانی که دمای ماشین شما تغییر کند. بنابراین روشن و خاموش شدن سیستم کولر اتومبیل مشکلی ندارد، اما دفعات تکرار چرخه روشن و خاموش شدن آن ممکن است نشان دهنده مشکلات باشد. یک مثال از چرخه غیرعادی این است که به جای روشن و خاموش کردن ، کمپرسور کولر همیشه روشن بماند. در این مقاله علت یکسره شدن کولر ماشین را بررسی می کنیم.

علت یکسره شدن کولر ماشین

علت یکسره شدن فن کولر پراید

  • خرابی فشنگی آب
  • آسیب دیدن رله فن

این‌ها دلایلی برای یکسره شدن فن کولر پراید است که به آنها اشاره کرده ایم.

دلایل یکسره کار کردن کولر ماشین

کولر ماشین مانند بسیاری از اجزای دیگر زیر کاپوت، می تواند به دلایل مختلف از کار بیفتد. دانستن دلایل یکسره شدن کولر ماشین می‌تواند به شما کمک کند کولر خودروی خود را عیب ‌یابی کنید. دلایل یکسره کار کردن کولر ماشین عبارتند از:

  1. نشتی گاز خنک کننده
  2. خرابی فن های خنک کننده
  3. معیوب بودن کمپرسور
  4. خرابی کندانسور
  5. وجود مشکل برقی در خودرو
  6. کوتاه شدن چرخه روشن و خاموش شدن موتور خودرو
  7. تجمع کثیفی روی کمپرسور یا کندانسور
  8. کثیف بودن فیلتر هوای کابین
  9. خرابی موتور دمنده
  10. معیوب بودن محرک ترکیبی درب

دلایل یکسره کار کردن کولر ماشین

نشتی گاز خنک کننده

نشتی گاز خنک کننده یکی از رایج ترین دلایل کار نکردن کولر خودرو و یکسره شدن آن است. نشتی ها می توانند از مکان های مختلفی سرچشمه بگیرند. این می تواند نتیجه شکستن مهر و موم های لاستیکی و شیلنگ ها در طول زمان باشد، و این به مبرد و گاز فریون، اجازه می دهد تا نشت کند. هنگامی که رطوبت و فریون با هم مخلوط می شوند، یک ترکیب اسیدی خطرناک ایجاد می کنند که می تواند سیستم داخلی کولر ماشین شما را خورده و باعث آسیب دائمی شود. در این حالت لازم است  سریعاً مشکل نشتی گاز خنک کننده را برطرف کنید تا مشکلی برای خودروی شما ایجاد نشود.

نشتی گاز خنک کننده

خرابی فن های خنک کننده

خودروی شما از فن های خنک کننده برای انتقال هوای خنک به داخل کابین خودرویتان استفاده می کند. هنگامی که فن ها مشکلی دارند، احساس نمی کنید هوا از دریچه ها خارج می شود. فن های خنک کننده به دلایل مختلف می توانند به درستی کار نکنند. آن ها ممکن است به دلیل  خرابی فیوز ها، اتصالی برق یا ممکن است توسط زباله های جاده خراب شده باشند. خوشبختانه، رفع این مشکل نسبتاً ساده است. مکانیک خودرو با تعویض فن های خنک کننده مشکل را بر طرف نماید.

خرابی فن های خنک کننده باعث می شود کندانسور شما خنک کننده مناسبی دریافت نکند. با گذشت زمان، این امر می تواند باعث شود که اتومبیل شما فقط هوای گرم منتشر کند.

خرابی فن های خنک کننده

معیوب بودن کمپرسور

کولر خودرو برای حفظ حرکت هوا به کمپرسور متکی است، اما اگر کمپرسور به درستی کار نکند، گاز خنک کننده آن جابجا نمی ‌شود و هرگز هوای سرد دریافت نمی کنید. یکی از دلایل اصلی خراب شدن کمپرسور عدم استفاده برای مدت زمان طولانی است.

اگر کلاچ کمپرسور گیر کند، کمپرسور نیز ممکن است دچار مشکل شود. اگر در حالت “روشن” گیر کند باعث می شود کولرشما به طور مداوم کار کند و اگر در وضعیت “خاموش” گیر کند از درگیر شدن کمپرسور جلوگیری می کند.

معیوب بودن کمپرسور

برای مقابله با این مشکل، توصیه می کنیم کولر خود را تقریباً هر سه هفته یک بار، بدون توجه به دمای بیرون، حداقل به مدت 15 دقیقه روشن کنید. این امر به تازگی کمپرسور و افزایش طول عمر کلی آن کمک می کند.

خرابی کندانسور

کندانسور یکی از اجزای کولر خودرو بوده که پس از فشرده شدن، مبرد داغ را دوباره خنک کند. این کار با استفاده از جریان هوایی که هنگام رانندگی از جلوی اتومبیل شما عبور می کند انجام می شود. اگر کندانسور توسط نوعی زباله مسدود شود، نمی تواند مبرد را به درستی خنک کند و سیستم خودروی شما با مبرد بیش از حد گرم شده به کار خود ادامه می دهد. این کار باعث می شود که کولر خودرو فقط هوای گرم را خارج کند.

در بیشتر وسایل نقلیه، کندانسور در جلوی خودرو قرار دارد، بنابراین باید به راحتی مشاهده کرد که آیا چیزی مانع آن شده است یا خیر.

اگر به نظر نمی رسد چیزی مانع کندانسور شود، ممکن است به طور کلی خراب شده باشد. کندانسور شکسته می تواند ناشی از سوراخ شدن زباله های جاده ای باشد که از کوره ماشین شما عبور می کند و به قطعه یا خرابی تجهیزات آسیب می رساند. اگر در یک بازرسی بصری متوجه هر گونه سوراخ قابل توجهی در کندانسور شدید، معمولاً تنها راه حل مشکل تعویض آن است.

خرابی کندانسور

وجود مشکل الکتریکی در خودرو

مشکلات الکتریکی شاید سخت ترین موضوع برای تشخیص یکسره شدن خودرو می باشد. ابتدا باید تمام سیم ‌کشی ‌ها را بررسی کنید تا ببیند آیا سیم‌ ها شکسته یا فرسوده شده ‌اند. اگر سیم ‌های آسیب ‌دیده ‌ای پیدا شد، باید با چسب برق تعمیر شوند یا به طور کلی تعویض شوند. اگر نمی توانید به صورت بصری مشکلات الکتریکی را پیدا کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که وسیله نقلیه خود را برای تشخیص بیشتر به یک تعمیر کار خودرو با تجربه نشان دهید.

چندین چیز وجود دارد که می تواند باعث ایجاد مشکلات الکتریکی برای کولرخودرو شما شود. این موارد می تواند شامل سوئیچ های خراب، سوختن فیوز، مشکل در ماژول کنترل یا چیز دیگری باشد. فیوز ها می توانند اتصال کوتاه کنند و کولر را از کار بیاندازند یا اتصال شل می تواند اتصال کوتاه در برق ماشین  ایجاد کند که به راحتی رفع می شود.وجود مشکل الکتریکی در خودرو

در حالی که مشکلات الکتریکی در کولر خودرو اغلب به راحتی قابل رفع هستند، باید فوراً برطرف شوند، زیرا می توانند باعث تجمع اسید شوند. تجمع اسید می تواند آسیب جدی به وسیله نقلیه شما وارد کند و حتی می تواند منجر به نیاز به تعویض کل سیستم کولر خودرو شود.

کوتاه شدن چرخه روشن و خاموش شدن موتور خودرو

کوتاه شدن چرخه روشن و خاموش شدن موتور خودرو قابل توجه ترین پدیده ای است که باعث قطع و وصل شدن جریان برق در ماشین و یکسره شدن آن می شود. در شرایط عادی، کمپرسور کولر خودرو روشن می ماند تا زمانی که محفظه خودرو به دمای تنظیم شده روی ترموستات برسد.

یک چرخه تقریباً 20-15 دقیقه قبل از خاموش شدن کمپرسور طول می کشد. پس از افزایش دمای کابین، چرخه را دوباره راه اندازی می کند. کمپرسور با توقف زود هنگام، چرخه خنک کننده را کوتاه می کند. گیر کردن در چرخه راه اندازی یا تکرار مداوم چرخه روشن/خاموش منجر به سایش قابل توجه و یکسره شدن کولر خودرو می شود.

برخی از دلایل اصلی که باعث کوتاه شدن چرخه روشن و خاموش شدن موتور خودرو می شود، شامل موارد زیر است:

  • فیلتر هوای کثیف
  • تهویه مطبوع با اندازه نا مناسب
  • نشتی مبرد یا شارژ نا مناسب مبرد
  • ترموستات معیوب
  • خروج هوا از طریق سیستم تهویه

دلایل اصلی که باعث کوتاه شدن چرخه روشن و خاموش شدن موتور خودرو

تجمع کثیفی روی کمپرسور یا کندانسور

یکی دیگر از دلایل یکسره شدن کولر ماشین، تجمع کثیفی روی کمپرسور یا کندانسور اتومبیل می باشد. تجمع زباله ها، باقیمانده مبرد های مایع با فشار بالا یا کثیفی باعث می شود کولر خودرو دچار مشکل شود، بیش از حد گرم شود و سپس به طور تصادفی خاموش شود.

علاوه بر این که باعث می شود کولر در ماشین به اشتباه روشن و خاموش شود، کویل های کندانسور کثیف بر مراحل بعدی تأثیر می گذارد. هنگامی که کندانسور با زباله مسدود می شود، دفع گرما غیر ممکن است.تجمع کثیفی روی کمپرسور یا کندانسور

کثیف بودن فیلتر هوای کابین

فیلترهوای کثیف شایع ترین علت مشکل یکسره شدن کولر خودرو می باشد. اگر فراموش کردید فیلتر جدید را تعویض کنید یا گرد و غبار بیشتری را روی سطوح صندلی های نزدیک دریچه هوا پیدا کردید، زمان تعویض فیلتر جدید فرا رسیده است.

در نتیجه، فیلتر هوا اولین چیزی است که باید پس از مشاهده خرابی کولر خودرو باید بررسی کنید. تجمع آلودگی روی فیلتر هوا باعث کاهش جریان هوا به داخل واحد کولر می شود. به طور متوالی، سیم پیچ ها را به سمت یخ زدگی هدایت می کند. به این ترتیب کولر ماشین به طور ناگهانی بدون تکمیل یک چرخه خنک کننده خاموش می شود.

چند دقیقه بعد، متوجه خواهید شد که ترموستات دوباره باعث روشن شدن کولر می شود. سپس، این چرخه تکرار می شود تا به طور تصادفی کولر روشن و خاموش شود.

کثیف بودن فیلتر هوای کابین

تمیز کردن فیلتر هوا ساده ترین راه برای جلوگیری از این مشکل است. این فرآیند بسیار آسان است، اما می‌ توانید خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید و در صوت لزوم فیلتر هوا را تعویض نمایید.

خرابی موتور دمنده

خرابی موتور دمنده اغلب به دلیل معیوب بودن فن های خنک کننده اتفاق می افتد. جریان کم هوا، دمنده ها را مجبور می کند تا برای خنک کردن محفظه خودرو سخت تر کار کنند.

با گذشت زمان، یک موتور دمنده معیوب فقط می تواند هوای گرم منتشر کند و منجر به گرم شدن بیش از حد کولر خودرو می شود. در نهایت، کولر خودرو به طور خودکار خاموش و روشن می شود.

یکی دیگر از نشانه های قابل تشخیص بد بودن موتور دمنده صدا های غیرعادی در کار است. خطا های موتور های دمنده ناشی از یک مشکل الکتریکی است. ترک در فن دمنده، اتصالات الکتریکی و سوختن فیوز ها از جمله مشکلات اصلی هستند. در چنین شرایطی، تعویض قطعه جدید برای جلوگیری از قطع و وصل شدن AC در خودرو ضروری است.

خرابی موتور دمنده

معیوب بودن محرک ترکیبی درب

محرک درب ترکیبی وظیفه کنترل سیستم کنترل آب و هوای خودرو را بر عهده دارد. هنگامی که کلید را برای تنظیم دمای جریان هوا می چرخانید، سیگنال ها به محرک درب مخلوط ارسال می شود. در صورتی که با وجود بررسی اجزای مختلف خودرو، هنوز علت یکسره شدن کولر ماشین را متوجه نشده اید، ممکن است مشکل از محرک درب ترکیبی معیوب باشد.

معمول ترین علائم یک محرک درب معیوب شامل موارد زیر است:

  • صدای تق تق: وقتی ماشین را روشن می کنید این صدا به سرعت قابل توجه است.
  • صدای کلیک: صدای کلیک مداوم و تکراری نیز به راحتی قابل تشخیص است.
  • صدای عجیب: هم چنین ممکن است صدا های عجیبی مانند صداه ای درنگ یا جیرجیر را تجربه کنید. هنگامی که دما را تنظیم می کنید یا AC را روشن می کنید، صدای آن بلند تر می شود.
  • دمای ناسازگار: تغییر دمای ناگهانی بین سرد و گرم بدون تنظیم شما.

علت روشن ماندن فن ماشین بعد از خاموش شدن

  • خرابی سنسورهای دمای خنک کننده
  • خراب بودن سیستم خنک کننده
  • پایین بودن سطح خنک کننده
  • مشکل ترموستات
  • خراب بودن رله فن رادیاتور

مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های مقدماتی تا پیشرفته، آموزش نقاشی خودرو ، آموزش تعمیرات ایسیو ، آموزش برق خودرو ، آموزش صافکاری خودرو و … می باشد. جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از دوره ها با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

3/5 - (2 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *