تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

نحوه عملکرد سیستم هوشمند ساختمان یا BMS

نحوه عملکرد سیستم هوشمند ساختمان یا BMS


Building management system یا BMS که در فارسی به آن مدیریت هوشمند ساختمان گفته می شود، امروزه در ساختمان های بسیاری کاربرد داشته و سبب مانیتورینگ و مدیریت قسمت های مختلف ساختمان می گردد. این سیستم مبتنی بر رایانه بوده و برای این که تجهیزات مکانیکی و الکتریکی مختلف هدایت شوند مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از سیستم هوشمند مدیریت ساختمان در مکان های مختلف اداری، صنعتی، تجاری و مسکونی قابل کاربرد بوده و برای اجرای آن از پروتکل های مختلفی استفاده می گردد. اگر می خواهید در رابطه با نحوه عملکرد سیستم هوشمند ساختمان یا BMS اطلاعات بیشتری داشته باشید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

BMS چیست

سیستم های BMS شبکه های کنترل کننده مبتنی بر ریزپردازنده های هوشمند می باشند که برای نظارت و کنترل سیستم های فنی و خدمات ساختمان نصب می گردند. از جمله مثال هایی که برای سیستم های کنترل هوشمند وجود دارد می توان به مواردی مانند تهویه هوا، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، روشنایی، انواع درب های هیدرولیک، سیستم های صوتی و تصویری و غیره اشاره کرد.  سیستم های مدیریت هوشمند قادرند به طور ویژه عملکرد قطعات جداگانه ساختمان را به هم پیوند دهند و به عنوان یک سیستم کامل یکپارچه عمل کنند.

امکان ادغام مستقیم BMS با سایر خدمات ساختمان مانند امنیت، دسترسی، کنترل، دوربین مداربسته، آسانسور و سایر سیستم های ایمنی وجود دارد و این سیستم به تجهیزات گفته شده کمک می کند تا به صورت کنترل شده و هوشمند عمل نمایند. سیستم های BMS نسل فعلی اکنون مبتنی بر ارتباطات باز هستند و با استفاده از WEB امکان ادغام سیستم ها از چندین فروشنده سیستم و دسترسی از هر نقطه در جهان وجود دارد.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان چه اهدافی را دنبال می کند

اما دلیل استقبال بی نظیر از سیستم BMS توسط سازندگان ساختمان های مختلف چیست و این سیستم چه اهدافی را دنبال می کند که باعث شده به این حجم از محبوبیت در میان افراد دست یابد؟

اصلی ترین هدف سیستم مدیریت هوشمند ساختمان که در واقع اولین هدف آن هم به شمار می رود، به وجود آوردن محیطی است که برای ساکنین ساختمان مطلوب باشد. این سیستم باعث می شود تا افراد نیازی به انجام کار عملی زیاد برای کارهای ابتدایی مانند روشن و خاموش کردن چراغ ها، کم و زیاد کردن درجه حرارت سیستم های سرمایشی و گرمایشی و … نداشته باشند و با استفاده از یک ریموت یا با وجود سنسورهایی که در فضا وجود دارد به انجام این کارها بپردازند.

هدف دیگری که سیستم مدیریت هوشمند ساختمان دنبال می کند استفاده بهینه از انرژی و افزایش طول عمر تجهیزات به کار رفته در ساختمان می باشد. اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال روشن کنیم می توان چراغ های یک اتاق را مثال بزنیم. با استفاده از BMS شما زمانی که وارد اتاق می شوید چراغ روشن شده و با خروج شما بلافاصله چراغ خاموش می شود و این موضوع باعث می شود تا انرژی به صورت بهینه مصرف شده و چراغ نیز از طول عمر بیشتری برخوردار گردد.

BMS، یک سيستم کنترلی با قابليت برنامه ریزی زمانی عملکرد را ارائه می دهد و همچنین باعث می شود تا کاهش چشمگيری در هزینه های مربوط به نگهداری تجهیزات مختلف به وجود بیاید.

با استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان امکان مانيتورینگ و کنترل کردن تمامی نقاط تحت کنترل از طریق یک کامپیوتر و یا اینترنت گوشی وجود داشته و کاربران راحتی زیادی را تجربه می کنند.

با استفاده از این سیستم، ساختمان کاملا یکپارچه شده و همه دستگاه ها و تجهیزات به صورت هماهنگ با یکدیگر کار می کنند و به همین دلیل امکان به وجود آمدن تداخل در میان تجهیزات مختلف وجود نخواهد داشت.

در نهایت با استفاده از این سیستم می توان از میزان عملکرد تجهیزات مختلف، گزارش های آماری تهیه کرد تا بتوان در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و آن را بهینه سازی نمود.

اجزای مختلف سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

امروزه اکثر ساختمان هایی که ساخته می شوند تلاش می کنند تا از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان استفاده کنند و حتی ممکن است بسیاری از ساختمان های قدیمی نیز پس از مقاوم سازی که انجام می دهند اقدام به انجام این کار نمایند. اجزای مختلفی در ساختمان وجود دارند که از BMS استفاده می کنند و دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. در ادامه به تعدادی از این اجزا اشاره شده است:

  • کنترل توان الکتریکی: کنترل و نظارت بر تمامی تجهیزات الکتریکی و مکانیکی هسته
  • آسانسور: اعلام وضعیت آسانسور و نمایشگر فیلم آن
  • سیستم اعلام حریق: مکان های فعال هشدار و سیستم کنترل دود
  • کنترل روشنایی: خاموش و روشن کردن چراغ ها بر طبق یک برنامه مشخص تنظیم شده
  • سیستم تهویه: انجام تنظیمات بر اساس کنترل های استاندارد موجود
  • لوله کشی: نظارت بر لوله کشی آب و تشخیص دادن جریان هیدرولیکی
  • امنیت و نظارت: کنترل نفوذ غیر مجاز به ساختمان و کنترل دوربین های مدار بسته و سیستم های دزدگیر اماکن
  • گرمایش و سرمایش: کنترل کردن میزان دمای مناسب و روشن و خاموش کردن سیستم بر طبق نیاز
  • HVAC: کنترل کردن فن ها و دامپرها و حفظ وضعیت ثابت با توجه به میزان دما و رطوبت محیط

کنترل کننده دیجیتال، سرور برای ذخیره بانک اطلاعاتی گسترده، حسگرها، عملگرها، صفحه ‌نمایش HMI رابط دستگاه با انسان و کابل‌های مختلف و مخصوص برای اتصال حسگرها و محرک‌ها به  DDCاز جمله اجزایی هستند که در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان به کار می روند.

سیستم هوشمند ساختمان

چگونه می توان بر BMS نظارت و کنترل بیشتری داشت

چالش های امنیتی مختلفی در شبکه های BMS وجود دارد که برای پاسخگوی به این چالش ها نیاز است تا تمامی دستگاه هایی را که در شبکه وجود دارند شناسایی کرده و دستگاه هایی که تقلبی هستند را تشخیص داده و به شناسایی فعالیت هایی که می توانند بر روی سیستم های BMS تاثیر منفی داشته باشند را شناسایی نمود. LonWork و BACNet پروتکل های اختصاصی BMS می باشند که می توانند بر رفتار شبکه نظارت داشته و تمام دستگاه های موجود در شبکه را شناسایی نموده و بر ترافیک های دستگاه های موجود در شبکه نظارت کامل داشته باشند.

بررسی مزایا و معایب BMS

BMS باعث می شود تا دسترسی و کنترل به عملیات مختلف ساختمان تسهیل شده و کارهای شما به راحتی صورت پذیرد. علاوه بر آن وجود این سیستم سبب می شود تا از طریق برنامه ریزی و کنترل های خودکار، مقرون به صرفه تر عمل کنید. وجود سیستم مدیریت هوشمند ساختمان باعث می شود تا هزینه ها تا حد زیادی کاهش یافته و وسایلی که با ارزش می باشند نیز محافظت گردند.

اما در کنار مزایای زیادی که برای سیستم های BMS وجود دارد ایراداتی نیز به آن وارد است. از جمله معایبی که برای این سیستم وجود دارد می توان به قیمت بالای آن اشاره کرد که ممکن است در ساختمان های بزرگ میلیون ها تومان برای راه اندازی آن مورد نیاز باشد. علاوه بر آن برای عملیاتی نگه داشتن این سیستم ها نیز باید هزینه کرد و به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد از پس هزینه های آن بر نیایند و از راه اندازی این سیستم صرف نظر کنند.

اما از دیگر ایرادات موجود در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان این است که این سیستم ها به صورت متفاوت و سیلندری عمل کرده و امکان کار کردن آنها به صورت مشترک وجود نخواهد داشت.

نحوه عملکرد سیستم هوشمند ساختمان یا BMS به چه صورت است

در این نوع از سیستم ها از یک واحد کنترل مرکزی استفاده شده است که با اتصال کنترلرهای ختلف به این پنل مرکزی، عملیات متفاوتی توسط این سیستم انجام می شود. تمامی تجهیزات و سیستم هایی که در یک ساختمان وجود دارند مانند سیستم ها تهویه هوا، سیستم های روشنیی، سرمایشی و گرمایشی و … به یک رله متصل می باشند که همه این رله ها در تابلوی مرکزی تجمیع شده و در آنجا با استفاده از کابل های مختلف به رله پردازنده مرکزی وصل می گردند. تجهیزات کنترلی از طریق کابل های مخصوص به کنترلر مرکزی متصل شده و دستورات لازم از طریق این دستگاه ها دریافت می گردد. برنامه نویسی هایی در این سیستم باید صورت گیرد تا بتوان به صورت دقیق و زمان بندی شده تجهیزات مختلف را فعال  یا غیر فعال نمود.

مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های برق مانند: آموزش برق ساختمان ، آموزش تابلو برق صنعتی ، آموزش برق صنعتی ، آموزش سیم پیچی موتور ، آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش PLC و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *