تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

معرفی انواع سیستم های ضد سرقت

معرفی انواع سیستم های ضد سرقت


وجود امنیت در محل سکونت یا محل کار از موارد ضروری است که هر فرد باید به آن توجه نماید. در گذشته برا جلوگیری از بروز سرقت استفاده از درب و پنجره و قفل های دستی کفایت می کرد اما با پیشرفته شدن تکنولوژی، سیستم های امنیتی مختلفی وارد بازار شده اند که هر یک قادر است به نوعی جلوی سرقت را گرفته و یا در صورت وقوع جرم، به شناسایی و تشخیص مجرم توسط پلیس کمک بسیاری نماید.

انواع مختلفی از سیستم های ضد سرقت در بازار به چشم می خورد که نیاز است ویژگی های این سیستم ها را شناسایی کرده و در رابطه با همه آنها اطلاعات کافی به دست آوریم و پسپس اقدام به خرید و نصب آنها نماییم. ما در این مطلب به معرفی انواع سیستم های ضد سرقت و همچنین طریقه نصب سیستم ضد سرقت پرداخته ایم. در صورتی که قصد خرید و نصب یک سیستم امنیتی در ساختمان خود را دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

انواع سیستم های ضد سرقت

پیش از آن که اقدام به خرید سیستم های امنیتی متفاوت نمایید نیاز است تا نیازهای خود را بررسی کرده و بدانیم که از سیستم امنیتی چه می خواهیم.

آیا می خواهید که سیستم نصب شده، در هنگام وقوع سرقت با شما و پلیس تماس بگیرد؟ آیا تمایل به مشاهده ورود و خروج افراد مختلف به ساختمان را دارید؟ چه میزان از حساسیت سنسورها برای شما اهمیت دارد؟ پرسیدن این سوال ها از خود در هنگام انتخاب سیستم های ضد سرقت می تواند شما را به هدف نزدیک تر کرده و بتوانید به راحتی دستگاه یا دستگاه های مورد نظر خود را خریداری نمایید. در ادامه ما تلاش می کنیم تا شما را با انواع سیستم های امنیتی و ضد سرقت آشنا نماییم.  

دزدگیر اماکن

یکی از انواع محبوب سیستم های ضد سرقت، دزدگیرهای اماکن می باشند. سیستم عملکرد این دزدگیرها به این صورت است که با استفاده از سنسورهایی که در آنها وجود دارد و در محل های مختلف ورودی ساختمان ها تعبیه شده است، حرکات افراد و اشیا تشخیص داده شده و با اعلام آنها به پنل مرکزی و پردازش سیگنال های دریافتی، فرمان هشدار به سیستم های هشدار دهنده و آژیرها صادر می شود. در واقع این سیستم ها در کسری از ثانیه مورد مشکوک را تشخیص داده و شروع به هشدار دادن می کنند. این هشدارها می تواند اطرافیان ساختمان را از وجود خطر آگاه نموده و آنها را برای انجام اقدامات مورد نیاز آماده سازد.

دزدگیرهای اماکن در انواع مختلفی وجود داشته که با توجه به نیاز خود می توانید هر یک را انتخاب نمایید:

برخی از این سیستم های ضد سرقت مجهز به سیستم تماس گیرنده با پلیس بوده و در مواقعی که خطری احساس شود، سیستم با پلیس تماس گرفته و پیام صوتی که از قبل در آن ضبط شده است را پخش می نماید. این قابلیت، یک ویژگی بسیار مهم برای مشاغلی است که از حساسیت زیادی برخوردار می باشند، چرا که در موقع بروز خطر معمولا امکان این که افراد با پلیس تماس حاصل نمایند ممکن است وجود نداشته باشد و تماس مستقیم و اتوماتیک سیستم می تواند کمک زیادی به این افراد نماید.

برخی دیگر از سیستم های ضد سرقت این قابلیت را دارند که بتوان به آنها شماره هایی را در ابتدا داده تا در مواقع ضروری دستگاه به صورت اتوماتیک با این شماره ها تماس بگیرد.

علاوه بر آن سیستم های ضد سرقت دیگری نیز در بازار وجود دارند که از فناوری جدیدتری برخوردار بوده و امکان اتصال آنها به تلفن همراه از طریق اپلیکیشن های مخصوص وجود داشته و می توانند در هنگام وقوع سرقت با فرد ارتباط برقرار نمایند.

دوربین های مدار بسته

از دیگر انواع سیستم های ضد سرقت که می تواند در کنار دزدگیرهای اماکن در ساختمان های مختلف به کار برده شود دوربین مدار بسته می باشد. نصب این دوربین ها در نقاط مختلف ساختمان می تواند باعث شود تا در صورتی که سارق وارد ساختمان شد، امکان تصویربرداری از وی وجود داشته و در نهایت فرد بتواند چهره او را تشخیص داده و با تحویل دادن تصاویر به پلیس امکان پیگیری برای دستگیری سارق وجود داشته باشد.

دوربین های مدار بسته نیز در انواع مختلفی وجود داشته و با توجه به میزان بودجه ای که در نظر گرفته شده است و یا کاربردی که از آن انتظار دارید می توانید به انتخاب هر یک بپردازید.

سیستم های ضد سرقت بی سیم و سیم دار

هنگامی که برای خرید سیستم ضد سرقت به فروشگاه مخصوص آن مراجعه می کنید ممکن است فروشنده از شما بپرسد که آیا تمایل به خرید سیستم بی سیم دارید یا می خواهید یک سیستم ضد سرقت دارای سیم در منزل داشته باشید. هر یک از این سیستم ها دارای ویژگی های مخصوص به خود بوده و ممکن است هر فردی اقدام به خرید هر یک از آنها نماید.

سیستم های ضد سرقت بی سیم همانطور که از نامشان پیداست نیاز به هیچ گونه سیم کشی نداشته و به راحتی نصب می گردند. می توان هر تعداد سنسور که برای مکان مورد نظر، نیاز می باشد را خریداری نمو و آنها را به پنل مرکزی وصل کرد. این اتصال از طریق سیگنال های رادیویی بوده و هیچ سیمی در آن به کار نمی رود. منبع تغذیه این نوع از سیستم های ضد سرقت باتری بوده و و نیازی نیست تا آن را به پریز برق متصل نمود. از مزایایی که سیستم های بی سیم دارند این است که می توان در هنگام جا به جایی و اسباب کشی آنها را جدا نموده و در محل جدید نصب نمود.

اما در نقطه مقابل، سیستم های ضد سرقت سیم دار می باشند که برای نصب نیازمند سیم کشی و کابل کشی توسط نصاب بوده و ممکن است دردسرهای زیادی برای این کار وجود داشته باشد. اما با توجه به این که به طور مستقیم از برق ساختمان و با استفاده از آداپتور تغذیه می شوند و نیازی به باتری ندارند بسیاری از افراد استفاده از ایین سیستم ها را ترجیح می دهند.

نصب سیستم ضد سرقت

نصب سیستم ضد سرقت نیاز به تخصص بالایی داشته و افرادی که در این حیطه فعالیت می کنند در رشته برق ساختمان تحصیل کرده و یا دوره های فنی و حرفه ای نصب سیستم ضد سرقت را پشت سر گذاشته اند. بسته به این که سیستم ضد سرقت شما از چه نوعی باشد، نحوه نصب آن نیز متفاوت بوده و نیاز به تجهیزات و ابزارهای مختلفی دارد.

به عنوان مثال برای نصب دوربین های مدار بسته نیاز است تا در ابتدا نقشه ای کلی از ساختمان کشیده شده و پس از دوربین ها در نقاط مختلف نصب گردند. در ادامه دوربین ها باید به صورت اصولی نصب شده و سیم کشی به سمت دستگاه دی وی آر انجام گیرد. تنظیمات نرم افزاری در صورتی که دوربین از نوع تحت شبکه یا IP باشد باید به دقت صورت گیرد و سیستم راه اندازی گردد.

در رابطه با دزدگیرهای اماکن نیز باید زون های مختلفی برای ساختمان تعریف شده و پس از آن محل مناسبی برای نصب کنترل پنل انتخاب گردد. سنسورهای مختلف در ورودی های درب و پنجره تعبیه شده و سیم کشی آن به دقت انجام گیرد. در صورتی که تمایل به اتصال دزدگیر به گوشی یا کامپیوتر شخصی خود دارید بایستی نرم افزار مورد نظر در دستگاه نصب شده و تنظیمات مربوط به آن انجام گیرد.

در صورتی که دارای مهارت خاصی در این حوزه نمی باشید به هیچ عنوان قادر به نصب سیستم ضد سرقت نخواهید بود و باید این کار را به دست متخصص آن بسپارید.

امروزه سیستم های ضد سرقت هوشمند با استفاده از BMS یا سیستم مدیریت هوشمند ساختمان نصب می گردند که می توان آنها را از راه دور کنترل نموده و تنظیمات مختلف مربوط به آنها را انجام داد.

جمع بندی

ما در این مطلب به معرفی انواع سیستم های ضد سرقت و نحوه نصب سیستم ضد سرقت پرداختیم. با مطالعه این مقال متوجه شدیم که سیستم های ضد سرقت مختلفی وجود دارد که از میان آنها می توان به دزدگیرهای اماکن و دوربین های مدار بسته اشاره کرد. معمولا نیاز است تا این دو سیستم در کنار یکدیگر نصب شده تا بتواند ایمنی لازم را در ساختمان ایجاد نماید. نصب این سیستم ها نیازمند مهارت فنی بالایی بوده و باید توسط فردی صورت گیرد که با تمام اصول و قواعد این کار و استانداردهایی که مورد نیاز است آشنا بوده تا مشکلی در آینده برای سیستم به وجود نیاید.

مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های مهارتی مانند: آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب جک برقی ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش نصب اعلام حریق ، آموزش نصب سانترال ، آموزش فیبر نوری ، آموزش ساخت تابلو روان ، آموزش نصب درب اتوماتیک شیشه ای ، آموزش نصب آیفون تصویری و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *