تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

تفاوت دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال

تفاوت دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال


وقتی نوبت به انتخاب یک سیستم امنیتی می رسد، می توانید بین آنالوگ و دیجیتال یکی را انتخاب کنید. دوربین های امنیتی آنالوگ تصاویر را می گیرند و به یک ضبط کننده دیجیتال ارسال می کنند که فیلم را به فرمت دیجیتال تبدیل می کند. برای مشاهده ویدیو، فقط باید به یک مانیتور یا روتر متصل شده و آن را از طریق یک شبکه داخلی برای دسترسی از راه دور پخش کنید. در این مقاله به تمامی تفاوت های دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال خواهیم پرداخت تا به راحتی انتخاب بین آنها راحتتر باشد.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

از طرف دیگر دوربین های دیجیتال امنیتی به صورت دیجیتال ضبط می کنند بنابراین نیازی به فرآیند تبدیل نیست. داده های دیجیتال از طریق شبکه موجود به یک ضبط کننده ویدئوی شبکه اختصاصی هدایت می شود که می توان از راه دور به آن دسترسی داشت.

به طور کلی بحث های زیادی بین دوربین های آنالوگ و دیجیتال در جریان بوده است. بسیاری از افراد تمایل دارند که از دوربین آنالوگ استفاده کنند زیرا در مقایسه با دیجیتال ارزان قیمت تر است. در واقع هر گزینه دارای مزایا و معایبی است که در زیر لیست کرده ایم. بدین گونه این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام یک برای شما مناسب تر است.

دوربین مدار بسته آنالوگ

سیستم های آنالوگ تصاویر را بر اساس فناوری آنالوگ قبل از ضبط بر روی نوارهای دیجیتال انتقال می دهند. این سیستم ها اطلاعات را برای اهداف آینده ثبت و ضبط می کنند و اغلب اوقات نمی توان به صورت زنده به آنها دسترسی داشت. بنابراین گزینه مناسبی برای نظارت بر فروشگاه‌ها یا اموالی که در یک مکان دور قرار دارند، نیست. کیفیت تصویر در محیط دوربین مدار بسته آنالوگ نیز بسیار پایین است و نیاز به تعویض روزانه نوارها دارد.

دوربین مدار بسته آنالوگ

مزایای دوربین مدار بسته آنالوگ

  • هزینه: دوربین‌ های آنالوگ معمولاً نسبت به دوربین ‌های دیجیتالی خود هزینه کمتری دارند، حتی گاهی اوقات بسیار کمتر.
  • سادگی: تنظیم و درک DVR برای اکثر افراد آسان تر است. این یک واحد با یک هزینه است و نصب آن کمی ساده تر است.
  • نیازهای پهنای باند کمتر: فایل‌ های ویدئویی ضبط ‌شده آنالوگ کوچک‌ تر هستند و به جای LAN از طریق کواکس به DVR منتقل می‌ شوند، بنابراین انتقال آن ‌ها پهنای باند زیادی نمی‌ گیرد و به شبکه شما مالیات زیادی وارد نمی‌ کند. به علاوه، دستگاه ‌های DVR معمولاً فقط اطلاعات را منتقل می‌ کنند و از پهنای باند، زمانی که کسی ویدیو را مشاهده می‌کند، استفاده می‌ کنند نه به صورت ثابت ‌تر.
  • گزینه ‌های طراحی بیشتر: با تنوع گسترده‌ تری از طرح ‌های دوربین آنالوگ، ممکن است با هزینه کمتر، مدل دوربین با تمام ویژگی ‌های مورد نیاز خود را پیدا کنید.

معایب دوربین مداربسته آنالوگ

  • کابل کشی: از آنجایی که دوربین ها باید به هر دو منبع تغذیه و DVR از طریق کابل متصل شوند، سیم کشی زیادی دارید، حتی اگر از کابل هایی استفاده کنید که ویدئو و برق را با هم ترکیب می کنند. علاوه بر این، کابل‌ذهای کواکسی معمولاً به تنهایی گران‌ تر از همتایان Cat 5 یا 6 هستند که برای سیستم ‌های دیجیتال استفاده می ‌شوند.
  • کیفیت تصویر: کیفیت تصویر در دوربین های آنالوگ بسیار پایین است. اکثر گوشی های هوشمند امروزی وضوح بالاتری دارند. در نتیجه، جزئیات در فاصله ممکن است دانه دانه باشد، و شناسایی مظنونین احتمالی در یک حادثه با درجه بالایی از اطمینان را دشوار می کند. علاوه بر این، هیچ زوم دیجیتالی وجود ندارد. اگر سعی کنید روی چیزی در ویدیوی آنالوگ زوم کنید، احتمالاً تصویری حتی تارتر و دانه‌ دارتر دریافت خواهید کرد.

معایب دوربین مداربسته آنالوگ

  • ناحیه تحت پوشش: معمولاً دوربین های مداربسته آنالوگ میدان دید بسیار باریک تری نسبت به دوربین های دیجیتالی خود دارند، بنابراین ممکن است برای پوشش ناحیه مورد نیاز به تعداد بیشتری از آنها نیاز داشته باشید.
  • محدودیت ‌های موقعیت‌ یابی: از آنجایی که دوربین‌ های آنالوگ باید به DVR متصل شوند، باید این دوربین ‌ها را در محدوده معقولی از دستگاه نگه دارید، در غیر این صورت خطر کاهش قابلیت اطمینان اتصال را دارید. در نتیجه، در مکان هایی که می توانید دوربین های خود را قرار دهید محدودتر می شوید.
  • محدودیت های پورت: دستگاه های DVR فقط پورت های زیادی روی خود دارند، بنابراین شما فقط می توانید تعداد محدودی دوربین را به آنها متصل کنید. اگر می خواهید از این تعداد تجاوز کنید، احتمالاً باید یک DVR دوم تهیه کنید.
  • قابلیت بی سیم (یا فقدان آن): واقعیت این است که سیستم های بی سیم آنالوگ به دلیل قوانین دولتی در مورد فرکانس های آنالوگ و قدرت سیگنال خیلی خوب کار نمی کنند. در نتیجه، سایر دستگاه ‌های بی ‌سیم و حتی نورهای فلورسنت می‌ توانند سیگنال ویدیویی را مختل کرده و آن را مخدوش کنند.
  • رمزگذاری: سیگنال های آنالوگ را نمی توان رمزگذاری کرد، به طور معمول، به این معنی که مشاهده سیگنال برای چشمان ناخواسته آسان تر است.

دوربین های مدار بسته دیجیتال

دوربین مدار بسته دیجیتال یک سیستم نظارت تصویری مبتنی بر رایانه شخصی و چند کاناله است که از فناوری فشرده سازی پیشرفته استفاده می کند تا بالاترین کیفیت فیلم و تصویر را برای شما به ارمغان بیاورد. در یک محیط دیجیتال، بسیاری از دوربین های مدار بسته را می توان در یک شبکه نصب کرد و از طریق یک مانیتور مشاهده کرد.

نکته جالب‌ تر در مورد دوربین مدار بسته دیجیتال این است که با نصب دوربین‌ های بیشتر می ‌توان سیستم را گسترش داد. هیچ محدودیتی در مورد نوع دوربینی که باید نصب کنید وجود ندارد زیرا از طیف وسیعی از دوربین ها پشتیبانی می کند. اگر قبلاً یک سیستم آنالوگ در ملک خود نصب کرده اید، تنها کاری که برای پشتیبانی از یک سیستم دیجیتال باید انجام دهید یک ارتقاء ساده است.

دوربین های مدار بسته دیجیتال

مزایای دوربین مدار بسته دیجیتال

مزایای دوربین دیجیتال عبارتند از:

  • کیفیت تصویر: کیفیت تصویر دوربین های دیجیتال امنیتی به طور قابل توجهی بالاتر از آنالوگ است، زیرا بسیاری از دوربین ها قادر به ضبط و انتقال ویدئو با کیفیت بالا هستند. بعلاوه، دوربین های دیجیتال به احتمال زیاد دارای ویژگی های زوم دیجیتال هستند، که می توانند فواصل زوم بیش از 100 فوت داشته باشند.
  • محدوده پوشش: یک دوربین دیجیتال تک می تواند منطقه ای را پوشش دهد که به سه یا حتی چهار نمونه آنالوگ نیاز دارد. در نتیجه، ممکن است به دوربین های کمتری نیاز داشته باشید و بتوانید نظارت امنیتی را در منطقه وسیع تری حفظ کنید.
  • کابل‌های کمتر مورد نیاز: به جای اینکه هر دوربین را به‌صورت جداگانه سیم‌کشی کنید و سپس هر دوربین را به دستگاه DVR متصل کنید، سیستم‌های دیجیتال می‌توانند چندین دوربین را به یک سوئیچ متصل کنند و سپس همه آن دوربین‌های روی سوئیچ را می‌توان با یک کابل به دستگاه NVR متصل کرد.
  • محدودیت های موقعیت یا پورت: از آنجایی که دوربین ها برای اتصال به NVR فقط باید به شبکه LAN شما متصل شوند، دیگر با فاصله بین دوربین ها و ضبط کننده ویدیو محدود نمی شوید. از آنجایی که NVR مبتنی بر نرم افزار است و پورت ندارد، شما این محدودیت را نیز از بین می برید.
  • برق از طریق اترنت(PoE): سوئیچ های برق از طریق اترنت کابل های سیگنال شما را قادر می سازد تا برق دوربین ها را نیز تامین کنند و نیاز به کابل های اضافی را کاهش دهند.
  • قابلیت بی ‌سیم: سیستم‌ های دوربین ‌های امنیتی دیجیتال به هنگام عملکرد در یک شبکه بی‌سیم بسیار خوب هستند. آنها مستعد همان نوع تداخلی نیستند که بر همتایان آنالوگ آنها تأثیر می گذارد، بنابراین در صورت تمایل می توانید به راحتی یک فید زنده را از مکان های دورتر مشاهده کنید.
  • رمزگذاری: بسیاری از دوربین‌ های امنیتی دیجیتال دارای رمزگذاری داخلی هستند، بنابراین داده‌ های شما از ابتدای مسیر تا پایان آن امن‌تر هستند.

معایب دوربین مدار بسته دیجیتال

برخی از معایب دوربین های دیجیتال عبارتند از:

  • پیچیدگی راه‌ اندازی: اگر شبکه را از قبل راه ‌اندازی نکرده‌ اید و سوئیچ‌ ها را در محل نصب نکرده‌ اید، اینها می‌ توانند هزینه و کار مربوط به نصب دوربین مداربسته شما را افزایش دهند، صرف نظر از این واقعیت که به طور کلی به کابل ‌های کمتری نیاز دارید.

معایب دوربین مدار بسته دیجیتال

  • هزینه اولیه بالاتر: دوربین ها و تجهیزات (به غیر از کابل ها) به طور جداگانه در مقایسه با همتایان آنالوگ خود هزینه بیشتری دارند (اگرچه ممکن است به تعداد کمتری از آنها نیاز داشته باشید، بنابراین ممکن است هزینه ها متعادل شود).
  • نیازهای پهنای باند بالا: سیستم‌ های دوربین امنیتی IP معمولاً به پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به سیستم‌ های آنالوگ نیاز دارند. بین وضوح بالاتر و نرخ فریم بالاتر، حتی با فشرده سازی، حدود 720 کیلوبیت بر ثانیه را مشاهده می کنید، و این قبل از در نظر گرفتن دوربین های جدیدتر با وضوح مگاپیکسل است. در نتیجه، این می تواند هزینه های شما را افزایش دهد.
  • الزامات ذخیره سازی: وضوح بالاتر و نرخ فریم بالاتر به معنای فایل های بزرگتر است، بنابراین برای قرار دادن آنها به فضای ذخیره سازی بیشتری در هارد دیسک خود نیاز خواهید داشت.

مقایسه دوربین آنالوگ و دیجیتال

تفاوت اصلی بین دوربین های امنیتی دیجیتال و آنالوگ در نحوه ارسال سیگنال ویدئویی است. دوربین های امنیتی آنالوگ فرمت سیگنال ویدئویی را به چیزی تغییر می دهند که گیرنده هایی مانند تلویزیون، VCR و مانیتور می توانند بخوانند. از سوی دیگر دوربین های دیجیتال امنیتی با استفاده از تجهیزات ویژه سیگنال را به شکل دیجیتالی تبدیل کرده و آن را به یک دستگاه شبکه تبدیل می کنند. این بدان معناست که سیگنال را می توان هم از طریق شبکه و هم از طریق مرورگر وب مشاهده کرد. در ادامه به مقایسه این دو نوع دوربین بیشتر می پردازیم.

مقایسه دوربین آنالوگ و دیجیتال

سهولت نصب

در حالی که سیستم های آنالوگ کمتر پیچیده هستند، اما در عوض دست و پا گیر، حجیم و پر کار هستند. سیم کشی زیادی مورد نیاز است، که باعث می شود کمی هزینه بر باشد. اخیراً سیستم های دیجیتال به گونه ای طراحی شده اند که نصب آنها را آسان می کند. آنها سیستم های پلاگین و بازی هستند که به نصب آسان تر و بدون استرس کمک می کنند. سازندگان سیستم های دیجیتال در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که دوربین های امنیتی دیجیتال موجود می توانند به راحتی نصب شوند.

استفاده از زیرساخت های موجود

 در بیشتر محل‌ ها سیستم آنالوگ نصب شده است و نیازی به سیم‌ کشی اضافی جدید برای سیستم ‌های دیجیتال نیست، زیرا از همین سیستم می ‌توان در محیط دیجیتال نیز استفاده کرد. این انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کند و در عین حال سرمایه گذاری اولیه شما را نیز به حداکثر می رساند، به خصوص زمانی که می خواهید ارتقاء خود را در طول زمان گسترش دهید.

اثربخشی هزینه

 در حالی که هزینه سیستم آنالوگ بسیار پایین است، این تصور غلط وجود دارد که دوربین های دیجیتال مانند دوربین مدار بسته IP هزینه زیادی ندارند. بسته به نیازهای نظارتی خود، شما مختار هستید گزینه ای را انتخاب کنید که به خوبی نیازهای شما را برآورده کند.

دوام

 اگرچه دوربین های آنالوگ بادوام هستند، اما سیستم های ویدئویی IP به طور استثنایی بادوام شناخته می شوند. شما می توانید از قابلیت های ذخیره سازی عظیم و همچنین کیفیت رنگ فوق العاده ای که سیستم های دیجیتال در مقایسه با آنالوگ ارائه می دهند لذت ببرید.

قابلیت های گسترش

 سیستم های آنالوگ در مقایسه با دوربین های امنیتی دیجیتال مبتنی بر IP، قابلیت گسترش محدودی دارند. این با معرفی برنامه های ویدیویی برای استفاده از راه دور، ابر خصوصی و تجزیه و تحلیل برای کمک به بهبود راه حل ها بیشتر شده است. قابلیت ‌های ذخیره ‌سازی آنالوگ را نیز می ‌توان افزایش داد، اما نه به اندازه ‌ای که در محیط‌ های دیجیتال و مبتنی بر IP وجود دارد.

دوربین آنالوگ بهتر است یا دیجیتال؟

نوع دوربینی که نصب می کنید به نیازهای منحصر به فرد شما بستگی دارد. دوربین های آنالوگ برای مناطق کوچک خوب هستند در حالی که دوربین های دیجیتال و مبتنی بر IP برای مناطق وسیع انتخابی عالی هستند. با این حال، این ها را می توان به صورت ترکیبی نیز نصب کرد، اما ضروری است که توسط یک تکنسین با تجربه نصب شوند.

ویدئوی توضیحات تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و دیجیتال

قابل توجه علاقه مندان به حرفه های فنی و دوربین های مداربسته و سیستم های امنیتی باشد که مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های مهارتی آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش نصب اعلام حریق ، آموزش تعمیرات دوربین مداربسته ، آموزش نصب دوربین مداربسته و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *