تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

بررسی سیستم ضد سرقت مجهز به تماس گیر خودکار و بدون تماس گیر

بررسی سیستم ضد سرقت مجهز به تماس گیر خودکار و بدون تماس گیر


به مجموعه ای از تجهیزات که باعث می شوند تا افراد غیر مجاز به حریم خصوصی ساختمان های مختلف وارد نشوند، سیستم ضد سرقت می گویند. این سیستم ها شامل انواع مختلفی بوده و دزدگیرهای اماکن، دوربین های مدار بسته و … در ان سیستم کلی قرار می گیرند. وجود پیشرفت های زیاد در تکنولوژی در سال های اخیر، باعث شده تا سیستم های ضد سرقت نیز به امکاناتی مجهز گردند و وظایف خود را به صورت دقیق تر و پیشرفته تر انجام دهند. بسیاری از این دستگاه ها مجهز به تماس گیر خودکار بوده و برخی دیگر از این امکان برخوردار نمی باشند. هر یک از این سیستم ها از ویژگی های خاصی برخوردار بوده که در این مقاله به معرفی کامل سیستم های ضد سرقت مجهز به تماس گیر خودکار و بدون تماس گیر خواهیم پرداخت. برای یادیگیری نصب دزدگیر اماکن به منظور کسب درآمد از این رشته در دوره آموزش نصب دزدگیر اماکن مجتمع آموزشی برق شرکت کنید و از مقدماتی تا پیشرفته این حرفه را یاد بگیرید.

سیستم ضد سرقت چیست و چه کاربردی دارد

روش های مختلفی برای حفاظت از اماکن مختلف وجود دارد که از جمله آنها می توان به نصب قفل های مطمئن بر روی درب و پنجره ها، نصب نرده های فلزی بر روی دیوارها، نصب دزدگیر اماکن، نصب دوربین مدار بسته و … اشاره کرد. به مجموعه این تجهیزات، سیستم های ضد سرقت می گویند که امروزه اشکال جدیدی از آنها وارد بازار شده اند و امکانات متنوعی را در اختیار کاربر قرار می دهند. سیستم های ضد سرقت را در ورودی ساختمان های مختلف قرار می دهند و به محض این که فردی مشکوک قصد ورود به ساختمان را داشته باشد این سیستم ها شروع به آژیر زدن و با خبر کردن اطرافیان می نمایند.سیستم ضد سرقت مجهز به تماس گیر خودکار

امروزه نصب سیستم های ضد سرقت در مکان هایی مانند فروشگاه ها و مغازه های کوچک و بزرگ، ساختمان های مسکونی، اداره ها و سازمان های مختلف، طلا و جواهر فروشی ها و غیره انجام می گردد و بدین طریق تا حدودی آمار سرقت ها کاهش می یابد. البته با توجه به پیشرفته تر شدن سیستم های ضد سرقت، سارقین حرفه ای نیز اطلاعات خود را آپدیت نموده و روش های جدیدی را برای انجام سرقت پیدا می کنند. به همین دلیل نیاز است تا این سیستم ها کاملا مجهز بوده و فناوری های جدیدی به آن افزوده گردد.

اجزای تشکیل دهنده و چگونگی عملکرد سیستم های ضد سرقت

پیش از آن که به معرفی سیستم های دزدگیر منزل مجهز به تماس گیر خودکار و بدون تماس گیر بپردازیم نیاز است تا در رابطه با اجزای تشکیل دهنده کلی این سیستم ها و همچنین مکانیسم عملی که دارند صحبت نماییم. به طور کلی سیستم های ضد سرقت شامل اجزایی مانند سنسور تشخیص دهنده، کنترل پنل، اجزای هشدار دهنده، سنسورهای درب و پنجره و سایر اجزای جانبی می گردند که بسته به نوع سیستم، نوع این اجرا و قطعات نیز متفاوت خواهد بود.

در رابطه با عملکرد این سیستم ها باید گفت که وجود سنسورهای حرکتی مختلف، باعث می شود تا به محض ورود سارق به مکان مورد نظر، سنسور حرکت وی را تشخیص داده و سیگنال هایی را به پنل مرکزی دستگاه ارسال نماید. در ادامه این سیگنال ها در کنترل پنل پردازش شده و فرمان لازم به سیستم های هشدار ارسال می گردد.

در این زمان است که آلارم ها و آژیرهای سیستم شروع به هشدار زدن نموده و به این ترتیب سارق شروع به فرار می نماید. با آگاه شدن ساکنین ساختمان از وقوع خطر، امکان انجام عکس العمل های لازم برای دستگیری سارق و یا تماس با پلیس وجود داشته و جلوی یک جرم بزرگ گرفته می شود.

اما در کنار تجهیزات جانبی موجود برای سیستم های ضد سرقت ممکن است تماس گیر نیز وجود داشته باشد. تماس گیر نقش مهمی را در سیستم های ضد سرقت ایفا می کند و ویژگی های مثبت زیادی را به همراه دارد. در ادامه سیستم های ضد سرقت مجهز به تماس گیر خودکار و بدون تماس گیر به طور کامل معرفی می گردند.

معرفی سیستم های ضد سرقت بدون تماس گیر

سیستم های ضد سرقتی که مجهز به تماس گیر اتوماتیک نمی باشند بسیار ساده عمل کرده و تنها وظیفه دارند تا با تشخیص حرکات مشکوک، شروع به آژیر زدن کرده و افرادی که در اطراف محل وقوع جرم می باشد را از موضوع مطلع نمایند. در این گونه مواقع نیاز است تا افرادی که صدای آلارم را می شنوند به سرعت با پلیس تماس گرفته و پس از ارائه آدرس به پلیس، منتظر آمدن وی باشند.

اما شاید بدانید که انجام عکس العمل مناسب در مواقع خطر، به دلیل وجود ترس و استرس کمی مشکل بوده و ممکن است فرد زمان کافی برای دسترسی به تلفن و تماس با مرکز پلیس را نداشته باشد. در صورتی که در همسایگی ساختمان شما، افرادی وجود دارند که قادرند در این گونه مواقع به سرعت اقدامات لازم را انجام دهند، سیستم های ضد سرقت بدون تماس گیر می تواند برای شما مفید واقع گردد در غیر این صورت نیاز به نصب سیستم های ضد سرقت با تماس گیر اتوماتیک می باشد.

معرفی سیستم های ضد سرقت مجهز به تماس گیر خودکار

با توجه به اهمیتی که انجام عکس العمل سریع در هنگام وقوع خطراتی مانند سرقت، از موارد لازم و ضروری می باشد؛ سازندگان سیستم های ضد سرقت به این فکر افتادند که امکان شماره گیری و تماس خودکار را در این سیستم ها فراهم نمایند. این کار با استقبال بالایی مواجه گردید و امروزه بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا از این نوع سیستم ها به جای سیستم های بدون تماس گیر استفاده نمایند. به سیستم های ضد سرقت مجهز به تماس گیر خودکار، دزدگیر دیالر نیز گفته می شود.سیستم ضد سرقت تماس گیر

در این نوع از سیستم ها این امکان وجود دارد که شماره افرادی را که قصد داریم در هنگام وقوع سرقت، دستگاه با آنها تماس بگیرد، ثبت نماییم. بسته به این که سیستم ضد سرقت شما از چه نوعی باشد امکان ذخیره سازی سه تا ده شماره تلفن در حافظه آن وجود خواهد داشت. در این گونه مواقع در زمان هایی که ساختمان خالی است و سرقتی در آن اتفاق می افتد، دستگاه وقوع خطر را به شماره های وارد شده اطلاع می دهد و امکان رسیدگی به موضوع توسط این افراد وجود خواهد داشت.

البته شماره های وارد شده باید بر طبق اولویت باشد و سیستم به صورت خودکار با اولین شماره تماس گرفته و در صورتی که شماره مورد نظر پاسخگو نبود به سراغ شماره بعدی می رود. اما به محض این که اولین شماره پاسخ داد دیگر شماره های بعدی گرفته نمی شود.

علاوه بر آن امکان تماس خودکار سیستم ضد سرقت با پلیس نیز وجود دارد و پس از وقوع سرقت دستگاه با شماره پلیس تماس گرفته و با پیغام صوتی که از پیش در آن ضبط و ذخیره شده است وقوع و محل حادثه را به پلیس اطلاع می دهد.

انواع سیستم های ضد سرقت مجهز به تماس گیر خودکار

سیستم های دزدگیر دیالر دارای دو نوع می باشند که بسته به امکاناتی که در دسترس دارید می توانید هر یک از این انواع را خریداری و نصب نمایید.

یکی از سیستم های تماس گیر خودکار سیستم هایی می باشند که برای برقراری تماس نیازمند خط تلفن ثابت می باشند. در این گونه سیستم ها، دستگاه با سیم کشی به خط تلفن متصل شده و از این طریق با شماره های مورد نظر تماس حاصل می شود.

اما در صورتی که مکان مورد نظر دارای تلفن ثابت نباشد می توان از دیالرهایی استفاده کرد که با استفاده از شبکه موبایل تماس را برقرار می کنند. به این سیستم ها GSM گفته می شود.  برای استفاده از این سیستم ها نیاز است تا یک سیم کارت که دارای آنتن دهی خوبی در محل مورد نظر باشد را خریداری نموده و آن را در داخل دزدگیر قرار داد. این سیم کارت باید دارای شارژ کافی باشد تا قادر به تماس گرفتن با شماره های وارد شده به آن باشد. این کار باعث می شود تا نیازی به سیم کشی های زیاد برای اتصال به تلفن ثابت نباشد.

مزایا و معایب سیستم ضد سرقت مجهز به تماس گیر خودکار

مزایایی که سیستمهای دزدگیر دیالر دارند بسیار زیاد بوده و امنیتی که این سیستم ها ایجاد می نمایند به مراتب بیشتر از سیستم های بدون تماس گیر می باشد. با وجود تماس گیر می توان به محض وقوع حادثه، افرادی که شماره آنها را وارد نموده اید مانند مالک یا نگهبان ساختمان از سرقت انجام شده مطلع شده و اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین با وجود این سیستم ها نیازی به پرداخت هزینه های اضافی جهت نظارت بر بر سیستم ضد سرقت وجود نخواهد داشت. وجود حسگرهای بیشتر در سیستم های ضد سرقت مجهز به تماس گیر خودکار باعث می شود تا شما از اتفاقاتی مانند آتش سوزی نیز آگاه گردید.

از معایب این سیستم ها می توان به این اشاره کرد که در سیستم های GSM ممکن است آنتن دهی ضعیف بوده و بر کیفیت سیستم تاثیر منفی داشته باشد. همچنین در مواردی که قصد اتصال سیستم به تلفن ثابت را دارید سیم کشی های اضافی می تواند دردسرساز و هزینه بر باشد.

مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های مهارتی همراه با مدرک فنی مانند: آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب جک برقی ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش نصب اعلام حریق، آموزش برق ساختمان و … . برای ثبت نام در هریک از دوره ها و یا دریافت مشاوره از کارشناسان آموزشگاه با شماره های : 66953016-021 – 66957313-021 تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *