تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

سه مسئله مهم در رابطه با پنل های خورشیدی زمینی

سه مسئله مهم در رابطه با پنل های خورشیدی زمینی


در سال 1954 ، دانشمندان Bell Telephone دریافتند که سیلیسیم، عنصری که در شن و ماسه وجود دارد، هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بار الکتریکی ایجاد می کند. این کشف منجر به توسعه سلول های خورشیدی شد که انرژی خورشید را گرفته و آن را به برق تبدیل می نمایند.

از آن زمان، این فناوری پیشرفت کرده است و سیستم های انرژی خورشیدی اکنون مزایای مالی فوق العاده جذابی را برای صاحبان خانه ها و مشاغل  مختلف در سراسر دنیا فراهم می کنند.نکات مختلفی در رابطه با پنل خورشیدی وجود  دارد که ما در این مطلب به سه مسئله مهم در رابطه با پنل های خورشیدی زمینی می پردازیم.

با وجود صفحات خورشیدی، ما به یک منبع انرژی تمام نشدنی یعنی خورشید دسترسی داریم. در طول روز، سلول های موجود در صفحات خورشیدی انرژی ناشی از نور خورشید را جذب می کنند. مدارهای درون سلول ها این انرژی را جمع کرده و آن را به برق جریان مستقیم یا DC  تبدیل می نمایند. برق DC از طریق دستگاهی به نام اینورتر منتقل می شود تا آن را به برق متناوب یا AC  مورد استفاده در بیشتر خانه ها و مشاغل تبدیل کند.

برخی از مزایای استفاده از انرژی خورشیدی چیست؟

پنل های خورشیدی در هنگام تابش خورشید قدرت تضمین شده ای را به شما می دهند و یک شکل ثابت و پایدار از انرژی را در طول روز فراهم می نمایند.

پنل های خورشیدی به اندازه سایر فن آوری های تجدید پذیر به فضای بیشتری احتیاج نداشته و می توانند در طیف وسیعی از مکان ها نصب شوند.

پس از نصب، پنل های خورشیدی نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند و فقط برای تمیز کردن آلودگی ها و گرد و غبار نشسته بر روی آنها به تمیزکاری های گاه و بیگاه نیاز خواهند داشت.

صفحات خورشیدی هنگام تولید برق هیچ آلودگی صوتی ایجاد نمی کنند. این بدان معنی است که نصب و راه اندازی آنها هیچ گونه مزاحمتی چه در مکان های شلوغ شهری و چه در مناطق آرام روستایی ایجاد نخواهد کرد.

پنل های خورشیدی بسیار ایمن هستند. این صفحات بیشتر از ورق های سیلیکون ساخته می شوند و هیچ خطری از نشت یا انتشار سموم یا دود سلول های فتوولتاییک در آنها وجود ندارد.

بررسی سه مسئله مهم در رابطه با پنل های خورشیدی زمینی

  1. چرا پنل های خورشیدی زمینی در برخی موارد گزینه مناسبی هستند

یکی از مسائلی که نیاز به بررسی بیشتر دارد استفاده از صفحات خورشیدی زمینی در ساختمان های مختلف است. پنل های خورشیدی در دو نوع سقفی و زمینی تولید می شوند و هر یک دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند. اما نصب پنل های خورشیدی سقفی نیازمند صرف هرینه کمتری بوده و از نصب ساده تری نیز برخوردار می باشند. اما پنل های زمینی کاملا برعکس بوده و برای نصب آنها باید انرژی و هزینه بیشتری را صرف نمود.

اما با توجه به گران قیمت بودن پنل های زمینی و انرژی و هزینه بیشتری که برای نصب آنها مورد نیاز است، چرا طرفداران بسیاری داشته و در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند؟

ممکن است ساختمان شما برای نصب کردن پنل های خورشیدی سقفی مناسب نباشد و سقف مورد نظر از ویژگی های لازم برای نصب برخوردار نباشد. برای نصب پنل های سقفی نیاز است تا سقف خانه شما از زاویه مناسبی برخوردار بوده و رو به جنوب باشد تا زاویه تابش خورشید به آن به درستی صورت گیرد.

در صورتی که سقف شما این خصوصیات را نداشته باشد نیاز است تا نسبت به پنل خورشیدی زمینی اقدام نمایید. همچنین در صورتی که در سقف ساختمان، دودکش یا پنجره نورگیر شیروانی وجود داشته باشد می تواند برای نصب پنل های سقفی مانع ایجاد کرده و عملکرد سلول خورشیدی را با اختلال مواجه نماید که در این صورت نیز باید از پنل های زمینی استفاده نمود.

به طور کلی پنل های خورشیدی زمینی محدودیت های کمتری برای نصب داشته و در مکان های مختلف می توانند نصب گردند.

 پنل های خورشیدی زمینی

  1. وجود انواع مختلف پنل های خورشیدی زمینی

دومین نکته از سه مسئله مهم در رابطه با پنل های خورشیدی زمینی، این است که پنل های زمینی تنها به یک شکل وجود نداشته و انواع مختلفی برای آنها وجود دارد که بسته به شرایط می توان هر یک از آنها را مورد استفاده قرار داد. سیستم زمینی استاندارد و سیستم های خورشیدی پایه دار انواعی از پنل های زمینی می باشند که به معرفی آنها می پردازیم.

در پنل های خورشیدی استاندارد یک چهارچوب وجود دارد که جنس آن از فلز بوده و به زمین وصل می گردد. پنل های خورشیدی بر روی این چهارچوب قرار گرفته و آنها را در زاویه صحیح نگه می دارند. امکان تنظیم دستی برخی از این سیستم های خورشیدی استاندارد در فصول مختلف و با تغییر زاویه تابش خورشید وجود خواهد داشت.

اما نوع دیگر پنل های خورشیدی زمینی، نوع پایه دار آنها می باشد که امکان نصب چند پل بر روی یک پایه وجود داشته و پنل ها را در سطحی بالاتر نگه می دارد. این پنل های پایه دار قابلیت تنظیم اتوماتیک را داشته و می توانند با تغییر زاویه خورشید، تغییر جهت داده و و موقعیت خود را متناسب با نور خورشید تنظیم نمایند و به گونه ای عمل کنند که پرتوهای خورشید را با حداکثر زاویه ممکن دریافت نمایند. این پنل ها قابلیت این را دارند که انرژی دریافتی را تا حدود 25 درصد افزایش داده و راندمان را بالاتر ببرند.

  1. بررسی مزایای پنل خورشیدی زمینی

شاید تصور کنید که نصب پنل های خورشیدی زمینی تنها در مواقعی کاربرد دارد که شما قادر به نصب پنل های سقفی نبوده و با محدودیت هایی در سقف خود مواجه می باشید. اما این تصوری غلط بوده و حتی در مواقعی که امکان نصب صفحات خورشیدی بر روی سقف شما وجود دارد باز هم توصیه می شود تا از پنل های زمینی استفاده نمایید.

یکی از ویژگی ها و مزایایی که پنل های خورشیدی زمینی دارند این است که برای نصب آنها نیازی به ایجاد سوراخ های متعدد در سقف نمی باشد و می توان به راحتی و در زمانی کوتاه این پنل ها بر روی زمین نصب نمود. همچنین مهارها و بندهایی که در پنل های خورشیدی زمینی استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند وزن سبکی داشته و حمل و نقل آنها نیاز یه صف هزینه و انرژی زیادی نخواهد داشت.

این نوع از پنل های خورشیدی نسبت به پنل های سقفی انرژی بیشتری را تولید کرده و دلیل این امر را می توان به عدم وجود موانع مختلفی که بر روی پشت بام قرار دارند نسبت داد. علاوه بر آن تمیز کردن پنل های خورشیدی زمینی بسیار راحت تر از نوع سقفی بوده و به راحتی قابل تمیز شدن می باشند. به عنوان مثال در صورتی که بارش برف در محل نصب شده پنل خورشیدی اتفاق بیفتد، تمیز کردن برف ها از پنل های زمینی بسیار راحت تر از پنل هایی می باشد که بر روی سقف نصب می گردند.

جمع بندی

صفحات خورشیدی امروزه به عنوان یک منبع تولید کننده برق پرطرفدار در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در کشورهای توسعه یافته این سیستم ها به وفور استفاده شده و در کشورهای در حال پیشرفت مانند ایران نیز استفاده از آنها را به گسترش و پیشرفت می باشد. پنل های خورشیدی در انواع زمینی و سقفی تولید شده و هر یک به شکل خاصی در محل مورد نظر نصب می گردند.

ما در این مقاله به بررسی سه مسئله مهم در رابطه با پنل های خورشیدی زمینی پرداختیم و مزایا و ویژگی هایی که در این نوع پنل ها وجود داشت را مورد بررسی قرار دادیم. برایی نصب پنل های خورشیدی در هر   نوعی که باشد نیاز است تا تخصص  و مهارت کافی در این کار داشته باشیم و یا از نصاب حرفه ای پنل های خورشیدی استفاده کنیم.

مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های تاسیسات مانند: آموزش تعمیرات کولر گازی ، آموزش نصب کولر گازی ، آموزش تعمیرات پکیج ، آموزش نصب پکیج ، آموزش تعمیرات لوازم گاز سوز ، آموزش تاسیسات موتور خانه ، آموزش تعمیرات لوازم سرمایشی و گرمایشی ، آموزش لوله کشی ساختمان و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *