تهران - میدان انقلاب - روبه روی دانشگاه تهران - خیابان فخر رازی - نرسیده به خیابان جمهوری - ابتدای کوچه مهر - پلاک 4

مزایای نصب سیستم MATV (آنتن مرکزی)

مزایای نصب سیستم MATV (آنتن مرکزی)


به منظور دریافت و ارسال سیگنال های الکترومغناطیسی از آنتن استفاده می شود. برای این که بتوانیم در تلویزیون خود تصویر و صدا داشته باشیم نیاز است تا در پشت بام یا بالکن خود اقدام به نصب آنتن نماییم. اما در آپارتمان ها و برج های بلند که واحدهای مسکونی زیادی وجود دارد چه باید کرد؟ آپارتمانی را تصور کنید که دارای ده ها واحد بوده و هر یک نیاز به یک آنتن بر روی پشت بام دارند. وجود تعداد زیادی آنتن بر روی پشت بام صحنه ای عجیب و آشفته را می تواند ایجاد نماید. به علاوه سیگنال آنتن های مختلف بر روی یکدیگر تاثیر گذاشته و منجر به اختلال در تصویر تلویزیون می گردد. راه حل موجود در این گونه مواقع چیست؟ آنتن مرکزی سیستمی است که در ساختمان های بلند کاربرد داشته و می تواند جهت دریافت تصاویر با کیفیت در تلویزیون واحدهای مختلف کاربرد داشته باشد. در این مقاله به موضوع معرفی آنتن مرکزی و مزایای نصب سیستم MATV (آنتن مرکزی) می پردازیم.

 

معرفی آنتن مرکزی

به وجود آمدن ساختمان های بلند و آپارتمان های آسمان خراش در کشورهای مختلف دنیا، باعث شده تا تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد ایجاد شود. آنتن های قدیمی که در پشت بام خانه ها نصب می شد ساختار ساده ای داشتند و نصب آنها به راحتی انجام می شد. اما امروزه با افزایش جمعیت تمامی وسایل و تجهیزات به سمت مدرن شدن پیش رفته و تغییرات زیادی در آنها به وجود آمده است. در ساختمان های چند طبقه این امکان وجود ندارد که برای هر طبقه یک آنتن نصب گردد و برای رفع این مشکل سازندگان انواع آنتن ها به فکر ساخت آنتن مرکزی افتادند. آنتن ها در انواع فرستنده و گیرنده وجود داشته و فرستنده ها امواج الکترومغناطیس را وارد فضا نموده و گیرنده ها موظف به دریافت این امواج می باشند. در نهایت امواج دریافتی پردازش می گردد و این عمل توسط آنتن صورت می گیرد و در نهایت ایجاد صوت و تصویر در رادیو و تلویزیون می نماید.

 

آنتن مرکزی، سیستمی است که می تواند به جای چندین آنتن عمل کرده و با استفاده از فیش تمامی رسیورهای تلویزیونی به آن متصل گردند. با وجود آنتن مرکزی دیگر نیازی به نصب آنتن های تک تک برای هر طبقه نمی باشد و تداخلی هم در تصاویر دریافتی ایجاد نمی گردد.

 

دلایل استفاده از آنتن مرکزی

مزایای زیادی وجود دارد که باعث شده استقبال از آنتن های مرکزی در شهرهای مختلف دنیا افزایش یابد. پیش از هر چی در رابطه با مزیت اصلی این آنتن ها باید گفت که وجود آنها از ایجاد بی نظمی در پشت بام ساختمان ها جلوگیری کرده و دیگر با صحنه انبوهی از آنتن ها بر روی پشت بام ها مواجه نخواهیم شد.

 

کنار هم قرار گرفتن آنتن های مختلف با فاصله کم باعث می شود تا سیگنال ها بر روی یکدیگر تاثیر گذاشته و نویز ایجاد گردد. در نتیجه تصویری که دریافت می شود بسیار بی کیفیت بوده و ممکن است تصویر به درستی قابل مشاهده نباشد. آنتن مرکزی می تواند جلوی این نویزها را گرفته و هر واحد قادر به مشاهده تصاویر کاملا با کیفیت باشد.

 

این آنتن ها نیاز به نگهدارای خاصی نداشته و در صورت خرابی، تعمیر آنها به راحتی انجام می گیرد. علاوه بر آن استفاده از آنتن مرکزی بسیار مقرون به صرفه می باشد. همچنین امکان ایجاد شبکه مختص تلویزیونی برای ساختمان از دیگر ویژگی های مثبتی است که برای آنتن مرکزی ذکر می گردد. معمولا صاحبان خانه های چند طبقه و آپارتمان ها، یک آنتن مرکزی را بر روی بام قرار می دهند و مستاجران جدید نیازی به خریداری آنتن و حمل و نقل آن به ساختمان جدید ندارند و این یک مزیت بزرگ برای آنتن مرکزی محسوب می شود.

 

آشنایی با انواع آنتن های مرکزی

تنوع در آنتن های مرکزی زیاد بوده و چندین مدل از این آنتن ها در بازار وجود دارد که بسته به نیازی که فرد دارد و همینطور ویژگی های آنتن مورد نظر، می توان هر یک را خریداری و مورد استفاده قرار داد.

 

در ابتدا نیاز است تا به معرفی سیستم MATV بپردازیم. این نوع از سیستم ها یکی از مهم ترین نوع آنتن های مرکزی می باشند که از مزایای بسیاری برخوردار بوده و استقبال از آن بسیار زیاد می باشد. یکی از مزایای نصب سیستم MATV این است که این آنتن های مرکزی برای ارسال و دریافت سیگنال های الکترومغناطیسی از باند UHF استفاده می نمایند. استفاده از این باند باعث می شود تا تصاویری که از تلویزیون مشاهده می شود از کیفیت بالایی برخوردار بوده و از وضوح خوبی بهره مند باشند. علاوه بر آن در این سیستم امکان ایجاد نویز وجود نداشته و می توان آن را برای همه واحدهای ساختمانی مورد استفاده قرار داد.

 

یکی دیگر از انواع سیستم های آنتن مرکزی، SMATV می باشد که عملکرد آن مانند MATV بوده و تصاویری را در گیرنده های مختلف به وجود می آورد. مزیتی که این نوع از آنتن های مرکزی دارند این است که امکان ارسال و دریافت سیگنال های ماهواره ای از طریق آنها وجود داشته و افرادی که تمایل به نصب ماهواره نیز دارند نیاز است تا از این آنتن های مرکزی استفاده نمایند.

 

CATV نوع دیگری از سیستم های آنتن مرکزی می باشد که در آن تولید سیگنال های تلویزیونی از مرکز صورت گرفته و پس از آن تقویت می گردند. در نهایت این سیگنال های تقویت شده با استفاده از کابل های مخصوص به انواع گیرنده های تلویزیونی انتقال می یابند و منجر به ایجاد تصویر می شوند.

روش نصب سیستم MATV

در آنتن مرکزی از چه اجزایی استفاده شده است

شاید تصور کنید ساختار آنتن مرکزی نیز مانند آنتن های قدیمی از یک میله و تعدادی شاخک تشکیل شده است اما باید بدانید که این سیستم دارای ساختاری پیچیده تر از آنتن های ساده بوده و از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده است. در ادامه به بررسی از این اجزا می پردازیم:

 

دریافت آنتن مرکزی: این قسمت یکی از بخش های مهم در آنتن مرکزی بوده و اطلاعات مختلف را از فرستنده دریافت می نماید. اگر می خواهید تصاویر را از تلویزیون و ماهواره دریافت کنید نیاز به آنتن و در صورت تمایل به دریافت تصاویر داخلی باید از یک مبدل استفاده نمود.

 

آمپلی فایر آنتن های مرکزی: در آنتن های مرکزی قسمتی به نام تقویت یا آمپلی فایر وجود دارد که موظف است سیگنال هایی را که دریافت می کند تقویت نموده و به گیرنده ارسال نماید. در صورتی که سیگنال ها توسط این بخش تقویت نگردند، امکان ضعیف بودن کیفیت صدا و تصویر وجود خواهد داشت. آمپلی فایر می تواند نویزهای احتمالی در سیگنال ها را برطرف نموده و از چند گیرنده پشتیبانی نماید.

 

بخش تقسیم کننده در آنتن مرکزی: تقسیم کننده در آنتن مرکزی نقش مهمی را ایفا نموده و برای تقسیم عبوری از یک تپاف استفاده می کند. همچنین این بخش به منظور تقسیم نهایی نیز از یک اسپلیتر یا تقسیم کننده بهره می برد. یک سوئیچر نیز در این بخش وجود دارد که سیگنال هایی که تقویت شده اند را تقسیم نموده و آنها را به گیرنده ها ارسال می کند.

 

کابل های آنتن مرکزی: پس از تقویت سیگنال ها نیاز است تا آنها به گیرنده های مختلفی که در واقع در واحدهای ساختمانی مختلف قرار دارند، فرستاده شوند. برای انجام این کار، آنتن های مرکزی از کابل کواکسیال استفاده می کنند. ان کابل ها، این خصوصیت را دارند که هیچ گونه نویزی را بر روی سیگنال های دریافتی ایجاد نکرده و آنها را با بالاترین کیفیت ممکن به گیرنده ها ارسال می نمایند.

 

نکات مورد نیاز در هنگام انتخاب آنتن مرکزی

زمانی که برای خرید آنتن مرکزی به فروشگاه مورد نظر مراجعه می کنید نکاتی را باید مد نظر داشته باشید. از جمله این نکات می توان به نوع آنتن، بهره آنتن و جهت آنتن اشاره کرد. با توجه به تعداد و فرکانس کانال های مورد دریافت، باید نوع آنتن مورد نظر را انتخاب نمود. علاوه بر آن برای تعیین جهت آنتن بایستی فرستنده تلویزیونی را در نظر گرفت. آنتن های مرکزی در انواع VHF/UHF/FM , VHF/UHF , UHF , VHF وجود داشته و باید بر طبق نظر کارشناس هر یک از آنها انتخاب گردند. در کنار این موارد، بهره آنتن نیز باید مورد توجه قرار گیرد و آنتن باید به گونه ای باشد که سیگنال 0 db را جهت ورودی آمپلی فایر مهیا نماید.

 

جمع بندی

در این مقاله به مزایای نصب سیستم MATV ( آنتن مرکزی) و معرفی آنتن مرکزی پرداخته شد. متوجه شدید که وجود آنتن های مرکزی در ساختمان های چند طبقه و آپارتمان ها که امکان نصب آنتن با تعداد زیاد وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرد. این آنتن ها در انواع متنوعی وجود داشته و در هنگام خرید باید نکات مختلفی را مد نظر قرار داد تا بتوان تصویری با کیفیت و بدون وجود هیچ گونه نویزی را از تلویزیون دریافت کرد.

مجتمع آموزشی برق برگزار کننده دوره های فنی مانند: آموزش تعمیرات لوازم صوتی و تصویری ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیرات لباسشویی ، آموزش تعمیرات ظرفشویی ، آموزش PLC و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *